Gemeente stopt in 2016 met GovUnited

BORCULO – De gemeente beëindigt op 14 oktober 2016 de samenwerking met de deelnemende gemeenten in GovUnited. De overeenkomst loopt dan af. Ook de leveringsovereenkomst met leverancier GreenValley wordt niet voortgezet. De participatiesamenleving zorgt voor veranderingen in de gemeentelijke organisatie. Taken worden gedecentraliseerd en er wordt meer regionaal samengewerkt. Berkelland wil de handen vrij hebben bij de doorontwikkeling van de digitale dienstverlening. Berkelland wil zich daarom niet opnieuw langdurig verbinden in de landelijke samenwerking van GovUnited.

De samenwerking binnen GovUnited is bedoeld om met gelijkgestemde gemeenten de regie  op de ontwikkeling van de e-overheid te houden en samen te werken aan de verdere digitalisering  van de organisatie. Berkelland  blijft ervan overtuigd dat samenwerking op dit terrein ook komende jaren nog vele kansen biedt. De investeringen, in geld, het pakket en in de samenwerking, verdienen zich in de komende jaren ook zeker terug. Maar burgemeester en wethouders van Berkelland  kiezen voor beleids- en keuzevrijheid en flexibiliteit in plaats van een nieuwe langdurige landelijke verbintenis. Waar mogelijk en interessant blijft Berkelland  regionaal en met deelnemende gemeenten en nieuwe afnemers de samenwerking op deze gebieden zoeken.

Berkelland koos in GovUnited-verband  voor een snelle  ontwikkeling van digitale dienstverlening en het digitaal werken volgens het concept van ‘zaakgericht werken’. Het heeft de afgelopen jaren vele voordelen opgeleverd, maar er zijn zeker ook enkele tegenslagen geweest. GovUnited heeft haar meerwaarde bewezen door samen met gemeenten een organisatiebreed zaaksysteem op te zetten. Ook aanvullende  producten en diensten werden opgezet. Gezamenlijk werd de behoefte bepaald, de leverancier aangestuurd  en de producten doorontwikkeld. Bij zaakgericht werken staat de klant centraal, het proces wordt als zaak uitgevoerd en alle informatie wordt rondom de zaak verzameld en beheerd.

De inwoners kunnen nu veel voorkomende diensten 24/7 via internet afnemen, ze kunnen digitaal afspraken maken en de status van aanvragen via de ‘mijnpagina’ volgen. De website is modern, gericht op toptaken en aangepast aan het gebruik met smartphones en tablets. Raadsvergaderingen kunnen via internet worden gevolgd en teruggezien. Informatie voor het klantcontactcentrum (KCC) wordt integraal ontsloten en medewerkers hebben toegang tot alle zaken. H

et inkomend postproces en de archivering is gedigitaliseerd volgens het concept van ‘zaakgericht werken’. Zowel binnen als buiten GovUnited maken gemeenten op dit moment gebruik van dit zaaksysteem.

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven