Jan van Dingstee presenteert nieuw boek

EIBERGEN – Van Jan van Dingstee, sinds negen maanden woonachtig in Eibergen, verschijnt op 1 april zijn nieuwe non-fictie boek ‘De opbrengst van creativiteit’. De presentatie van het boek wordt georganiseerd door Crossing Border, bekend van het jaarlijkse fameuze Crossing Border festival, in hun literaire BorderKitchen variant. Tijdens deze presentatie, die wordt gehouden in Zaal 3 van Theater aan het Spui in Den Haag, zal Van Dingstee het eerste exemplaar door Frank Boeijen en Daniel Lohues uitgereikt krijgen.

Jan van Dingstee is een oudgediende uit de muziekindustrie en werkte jarenlang intensief samen met vele Nederlandse artiesten zoals Candy Dulfer, Trijntje Oosterhuis, Frank Boeijen, Daniel Lohues, Gotcha! en de Urban Dance Squad, vanuit verschillende functies binnen multinational Bertelsmann waar hij verantwoordelijk was voor zowel het aantrekken en begeleiden van nieuw talent als de marketing en exploitatie in binnen- en buitenland. Later heeft hij voor MOJO Concerts een nieuwe tak van artiestenmanagement opgezet en is hij tegenwoordig werkzaam als consultant.

In zijn boek doet hij grondig onderzoek naar de essentie van creativiteit in de kunst en biedt hij treffende psychologische bespiegelingen over de fascinerende strijd en drijfveren van de kunstenaar. Met deze inzichten wordt vervolgens langs historisch perspectief een brug geslagen naar een beter besef van de voorwaarden waaronder creatieve mensen in een bedrijfscultuur of organisatie kunnen gedijen, maar eveneens hoe we in het dagelijks bestaan tot een betere manier van leven kunnen komen.

Dit filosofisch gedreven pleidooi voor creativiteit laat niet alleen zien wat twee werelden elkaar kunnen leren, het maakt eveneens duidelijk dat streven naar voldoening ons meer brengt dan het najagen van succes. Dat is de ware opbrengst van creativiteit. In het boek zijn tevens 10 aansprekende exposés opgenomen van Frank Boeijen, Henk Hofstede, Guus Janssen, Freek de Jonge, George Kooymans, Jiří Kylián, Daniel Lohhues, Chiel Meijering, Marc Mulders en Robert Jan Stips.

Van Dingstee over zijn boek: “Het is een pleidooi voor creativiteit, niet alleen vanuit een kunstzinnige gedachte. Het gaat niet zozeer over het belang van kunst, als wel over het belang van de creatie. In materie of vorm, maar eveneens in een gedachte of gedrag. Met een beter inzicht in de werking van creativiteit in de kunst groeit het besef van het belang om creativiteit ook op andere gebieden in te zetten. Zo kan begrip van artistieke creativiteit worden gebruikt om deze in een professionele omgeving of het persoonlijk leven te stimuleren.”

Maar het kan ook een beter inzicht geven in de omgang met creatieve mensen, hoe hen te stimuleren en te motiveren. Daarom is het voor een ieder belangrijk om te weten hoe je creativiteit kan aanspreken en inzetten, zowel je eigen creativiteit als die van anderen. Want in onze tijd is de behoefte aan creatieve inzet groot. Tegelijkertijd bestaan er ook vele misverstanden over creativiteit en lijkt de ruimte die het nodig heeft om tot wasdom te komen nog nooit zo in de verdrukking geweest als nu. Vandaar mijn pleidooi voor het nut én de noodzaak van creativiteit, van scheppingskracht in de meest brede zin van het woord, op ieder gebied!”

‘De opbrengst van creativiteit’ is vanaf 1 april zowel als paperback als e-book voor alle boekhandels leverbaar via het Centraal Boekhuis, en voor particulieren ook te bestellen via de website www.janvandingstee.nl (vanaf 1 april).

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven