10 juli: strijkkwartetklanken door viool-bajanduo


EIBERGEN – Op zaterdagmiddag 10 juli treden violiste Coraline Groen, winnares van het Nederlands Vioolconcours Oskar Back, en bajanist Robbrecht Van Cauwenberghe op in de concertserie van Podium Eibergen. De naam ‘bajan’ doet een exotisch instrument vermoeden, maar is in werkelijkheid een alom bekend instrument: een accordeon, maar dan de Russische versie ervan. Net zoals elk ander instrument een ontwikkeling doorgemaakt heeft om aan de steeds veranderende eisen van virtuositeit en klankrijkdom te voldoen, heeft ook de accordeon een ontwikkeling doorgemaakt die het instrument geschikt maakte voor klassieke muziek. Robbrecht: “Van oudsher wordt de accordeon gekoppeld aan volksmuziek; de linkerhand beschikte over knoppen waarmee basisakkoorden gespeeld konden worden, die zich uitstekend lenen voor begeleiding van volksmuziek. Halverwege de 20e eeuw kwam daar verandering in. Met de linkerhand werd het ook mogelijk om losse noten, en dus melodielijnen, te spelen. In plaats van uitsluitend een melodie met standaardbas, kon je nu ook polyfone muziek met verschillende melodielijnen door elkaar heen spelen. Sindsdien is er heel veel muziek voor dit instrument geschreven.”

Robbrecht en Coraline ontdekten dat de klanken van viool en bajan bijzonder mooi met elkaar mengen (Coraline: “Als een strijkkwartet”) en gingen op zoek naar repertoire. Coraline: “We zijn allebei in dezelfde stijlsoorten geïnteresseerd: zowel hele oude muziek als juist hedendaags repertoire. We zoeken geen piepkrakmuziek, maar stukken met een verhaal, een rijkdom van klanken.” Op het programma staan twee composities die specifiek voor de combinatie viool-bajan geschreven zijn: van de Nederlander Martijn Padding en van de Poolse componist Mikolaj Majkusiak. Paddings oeuvre kenmerkt zich door het “logische versus het onlogische”, zoals hij het zelf omschrijft. Robbrecht: “Zijn muziek is swingend, vol onverwachte elementen en grappig. Een speelaanwijzing als ‘juicy’ zegt al genoeg!” Coraline: “Majkusiak heeft datzelfde speelse, maar is tegelijkertijd technisch veel uitdagender. Er zitten volkse elementen in, maar ook dramatische, wat het heel spannend maakt.” Robbrecht: “Het is echt ‘coole’ muziek.”

Hun voorliefde voor oude muziek is te horen in de keuze voor renaissancecomponist Heinrich Isaac. Diens afscheidslied ‘Innsbruck, ich muss dich lassen’ was bij tijdgenoten enorm populair, en wordt ook in de huidige tijd nog graag voor verschillende instrumenten bewerkt. De twee delen uit ‘Histoire du tango’ van Piazzolla, oorspronkelijk geschreven voor fluit en gitaar, zijn door Coraline en Robbrecht zelf bewerkt voor viool en bajan. Deze stukken sluiten naadloos aan bij de ‘Eurosian tangos’ van de Amerikaans/Japanse componist Takahashi. Geschreven voor bajan solo, kan Robbrecht hier het instrument in al zijn facetten laten horen.

 

Locatie: Oude Kerk ‘De Kluntjespot’ in Haarlo

Datum: zaterdag 10 juli 2021

Aanvangstijden: 14.30 uur en 16.30 uur

Kaartverkoop via http://www.podiumeibergen.nl

 

Fotobijschrift:
Violiste Coraline Groen en bajanist Robbrecht Van Cauwenberghe: harmonieuze klankrijkdom in 15e-eeuwse polyfonie en eigentijdse duo’s

Fotografie: CG

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven