BERKELLAND – Cash is king: het is een uitspraak die we in de jaren 80 en 90 veel hoorde. Maar de nieuwe generatie, Gen Z, betaalt niet meer contant. Ook in Berkelland is de manier waarop jonge consumenten betalen, flink veranderd. Hun keuzes zijn vaak snel, digitaal en direct verbonden aan de smartphone. Hoe betalen de jongeren van nu eigenlijk?
Tikkie
Bijna alle betaalverzoeken worden tegenwoordig ‘Tikkie’ genoemd, onafhankelijk van welke bank er gebruikt wordt. Het fenomeen ‘Stuur even een Tikkie’ staat genoteerd in het dagelijkse woordenboek van de digitale jeugd. Het is de standaardzin na een avondje pizza-eten, een tankbeurt of na een roadtrip.
Met Tikkie kunnen ze geld terugvragen. Maar het wordt ook gebruikt voor betalingen door ondernemers. Zo zijn er winkeliers en standhouders op markten, die geen pin meer hebben, maar in plaats daarvan een Tikkie sturen. Voor Gen Z past dit perfect in hun digitale leefwereld, waarin ‘snel’, ‘gemakkelijk’ en ‘zonder gedoe met bankrekeningnummers’ belangrijk zijn.
Apple Pay en Google Pay
Onder jongeren met een iPhone is Apple Pay razend populair. De meeste tieners en twintigers hebben hun bankpas niet eens meer in hun portemonnee. Ze rekenen af met hun smartphone of smartwatch. Een keer ping, en de aankoop is betaald. Contactloos betalen kreeg al de voorkeur tijdens de coronapandemie, en nu is het zo ingeburgerd dat het een automatisme is geworden.
Tegenhanger Google heeft ook een eigen betaaldienst gemaakt. Ook hiermee kun je betalen met bijvoorbeeld je vingerafdruk of je gezicht. Voor winkels in Borculo, Neede en Eibergen betekent dit dat ze regelmatig jongeren in de winkel hebben die zonder cash of kaart betalen.
Crypto
Op TikTok en YouTube horen jongeren alles over Bitcoin, Ethereum en andere cryptomunten. Ze leren over beleggen en investeren, en over hoe ze een betrouwbare crypto exchange vinden. Hiervoor dien je natuurlijk wel 18 jaar of ouder te zijn, maar veel mensen uit de generatie Z zijn dat ook al, want deze generatie bestaat uit mensen die zijn geboren tussen 1997 en 2012. Wie de vijftig al gepasseerd is, vindt het vaak maar abracadabra, alles wat betrekking heeft op crypto. Maar voor Gen Z’ers is crypto een serieuze manier van investeren en betalen geworden. Ermee betalen in de lokale supermarkt of kledingwinkel is (op dit moment) nog zeldzaam, maar online wordt er steeds meer mee afgerekend.
Bij enkele online shops kan direct worden afgerekend in crypto. Dat is vooral handig als de winkel zich in het buitenland bevindt. Je hebt dan immers niet te maken met wisselkoersen. Toch blijft stabiele cryptovaluta (zoals Bitcoin) voor veel jongeren ook nog gewoon een spaarpot voor de toekomst.
Klarna
‘Koop nu, betaal later’ is het concept dat de jongste generatie volledig omarmt. Met diensten als Klarna kunnen ze online bestellingen achteraf voldoen. Het geeft flexibiliteit en voorkomt dat je bij aankoop direct je geld kwijt bent. Vooral bij kledingwinkels en webshops is Klarna erg populair geworden. Je bestelt meerdere items, past ze thuis, houdt wat je leuk vindt, en betaalt achteraf.
Veel jongeren in Berkelland zien dat als een handige manier om grip te houden op hun aankopen. Maar tegelijkertijd klinkt ook de stem van critici: achteraf betalen kan ervoor zorgen dat de nieuwe generatie zichzelf in de schulden steekt. De verleiding om meer te kopen en niet te betalen, blijft groot. Uiteindelijk komen dergelijke diensten het geld dan gewoon bij je halen, met alle gevolgen van dien.
Creditcard
De oudere generatie ziet de creditcard als reisproduct, Gen Z gebruikt hem vaker in het dagelijks leven. Ze moeten de kaart al gebruiken om hun streamingdiensten te kunnen betalen, te kunnen afrekenen bij internationale webshops en bij hotelboekingen. De creditcard is inmiddels minder een luxeartikel en meer een noodzakelijkheid voor online gemak.
Tegelijkertijd zijn Berkellandse jongeren ook terughoudend, omdat ze een creditcard koppelen aan rente en schulden. Die twee onderwerpen zijn niet populair, dus kiezen ze vaak voor prepaid-creditcards. Deze kaarten hebben vaak geen mogelijkheid om tot duizenden euro’s in het rood te staan. In plaats daarvan is 50 euro de max, of kun je helemaal geen schuld aangaan. Je zet er vooraf geld op, en betaalt er mee. De ouderen onder ons kennen het systeem nog van beltegoed.
Digitaal is de norm
Het is duidelijk dat de toekomst van de nieuwe generatie vooral digitaal is. De betaalgewoontes in Berkelland laten dat al jaren zien. De nieuwste generatie kiest voor gemak, snelheid en flexibiliteit. Daar moeten lokale ondernemers zich ook aan aanpassen.
Is cash dan helemaal op zijn retour? Het lijkt er wel op. Contant geld lijkt voor jongeren iets wat ze in het weekend tegenkomen op een rommelmarkt of in de kantine van de sportvereniging. De digitale alternatieven zijn beter te begrijpen. Toch blijft contant geld soms nog wel handig, waardoor ze er toch mee in aanraking komen. Maar digitaal geld is echt de norm binnen de generatie Z.