BERKELLAND – Bernhard ten Brinke en zijn Britse navigator Tom Woodburn hebben in hun Škoda Fabia RS Rally2 de tweede editie van de ACTRONICS Berkelland Rally op hun naam geschreven. Van start tot finish domineerde de rallyrijder uit de Achterhoek het evenement en bleef hij op alle zes klassementsproeven ongeslagen. Na zes jaar keerde de rally terug in de Achterhoek en dat gebeurde onder enorme publieke belangstelling. Bovendien werd voor het eerst in Nederland een rally in december verreden.
Wachten
Zes lange jaren wachten gingen eraan vooraf, maar zaterdag 13 december kwam daar eindelijk een eind aan. De Berkelland Rally kreeg een waardig vervolg, mogelijk gemaakt door de tomeloze inzet van de organisatie en vrijwilligers. Op het programma stonden drie verschillende klassementsproeven, die elk twee keer werden verreden in het buitengebied van de gemeente Berkelland, rondom Beltrum, Eibergen en Rekken. Het epicentrum van de rally was gevestigd op industrieterrein De Kiefte in Eibergen, waar zich op het servicepark maar liefst 100 teams verzamelden. “Hoewel we geen onderdeel zijn van een Nederlands kampioenschap, mogen we ons enorm gelukkig prijzen met dit startveld,” aldus voorzitter Marijn Visser. “We hadden plek voor 100 equipes en die waren ruim voor sluiting van de inschrijving gevuld. Dat maakt ons als organisatie trots. Het heeft veel doorzettingsvermogen gekost om dit samen met alle instanties en belanghebbenden mogelijk te maken, maar als je dit ziet weet je waar we het met alle vrijwilligers voor doen.”
Actie
Rond 12.30 uur was het tijd voor actie en maakten de deelnemers zich op voor de eerste klassementsproef bij Beltrum. Met ruim 14 kilometer was dit direct de langste proef van het Berkellandse drieluik. Ten Brinke, vooraf al getipt als topfavoriet, gaf direct zijn visitekaartje af en was ruim 13 seconden sneller dan Jasper van den Heuvel, die voor het eerst met een Citroën C3 Rally2 aan een Nederlandse rally deelnam. Na de eerste drie proeven had Ten Brinke al een voorsprong van meer dan een halve minuut opgebouwd.
Hoewel de strijd om de zege vroeg beslist leek, deed dat niets af aan de beleving voor het massaal toegestroomde publiek. Langs alle proeven stonden de fans rijendik om van het spektakel te genieten. Daarbij was er meer dan alleen de strijd om de overwinning. Zo werd de 0-auto bestuurd door Henri Kamphuis, die plaatsnam achter het stuur van een Mitsubishi Lancer WRC. Deze iconisch auto maakte twintig jaar geleden deel uit van het officiële WK-team van Mitsubishi. Daarnaast stonden er tien Rally2-auto’s aan de start, de absolute top van de Nederlandse rallysport. Ook de historische rallyauto’s met hun achterwielaandrijving, vaak driftend door de bochten, konden rekenen op luid applaus van het publiek.
Afstand
In de tweede boucle van de rally veranderde het wedstrijdbeeld niet. Opnieuw noteerde Ten Brinke drie snelste tijden en hield hij de concurrentie definitief op afstand. Daarmee pakte hij de overwinning in zijn thuiswedstrijd. Jasper van den Heuvel eindigde als tweede, terwijl de Duitser Dennis Rostek, eerder dit jaar gekroond tot Nederlands rallykampioen, het podium completeerde. Yannick Vrielink uit Zutphen eindigde met een Ford Fiesta Rally2 op een knappe vierde plaats. Samen met navigator Harm van Koppen werd hij door de fans beloond met de ACTRONICS Driver of the Day publieksprijs. Op het finishpodium op De Kiefte heerste er na afloop een uitgelaten sfeer. Teams en fans keken terug op een meer dan geslaagde rallydag. Winnaar Bernhard ten Brinke was duidelijk bij de finish: “Met twee proeven extra doet deze rally niet onder voor de mooiste rally van Nederland. Wat een topwedstrijd. We hebben enorm genoten en zijn superblij met dit resultaat.” Ook Subaru Impreza-rijder Arjan Webbink, die na drie proeven moest uitvallen vanwege een gescheurd spruitstuk, was vol lof: “De ACTRONICS Berkelland Rally liet zien hoe een rally hoort te zijn: compact, strak georganiseerd en sportief uitdagend met een top deelnemersveld. De klassementsproeven waren van hoog niveau, met lekker veel onverhard. Er stond enorm veel publiek langs de proeven. Grote waardering voor alle officials en vrijwilligers, want zonder hen geen rally op dit niveau. Complimenten aan de organisatie: dit was klasse. Een benchmark voor andere rally’s.”
























