G.A. van der Lugt uit Gelselaar wint E-waste race 2026


GELSELAAR – De E-waste Races 2026 in Twente en de Achterhoek zijn afgerond. Leerlingen van 18 basisscholen uit tien gemeenten gingen de afgelopen weken de strijd aan met elektronisch afval. Samen met buurtbewoners zamelden zij maar liefst 51.364 batterijen en 3.964 oude elektrische apparaten in. De scholen deden mee aan twee verschillende races. In beide races kwam één winnaar uit de bus. Openbare basisschool G.A. van der Lugt uit Gelselaar en de Nutsschool uit Oldenzaal verzamelden de meeste punten en winnen hun E-waste Race. Zij gaan op een mooie schoolreis. De plekken 2 gaan naar de Martinusschool uit Losser en RK Mariaschool uit Wierden. Tot slot worden de plekken 3 bezet door de Imenhof uit Losser en basisschool St. Stephanus uit Zenderen. Ook zij winnen allemaal een leuke prijs.
Leerlingen leren over hergebruik én gaan zelf aan de slag
De E-waste Races startten met interactieve gastlessen. Hierin leerden leerlingen meer over grondstoffen, hergebruik en recycling. Daarna gingen zij vier weken lang actief aan de slag. Zij zamelden apparaten in, lieten spullen repareren en voerden actie in hun buurt. Zo leverden zij direct een bijdrage aan een circulair Nederland.
 
Buurtbewoners hielpen actief mee
Bewoners konden eenvoudig meedoen door oude of kapotte apparaten aan te melden. Leerlingen haalden deze gratis aan huis op. Van tosti-ijzer tot dvd-speler en van haardroger tot keyboard: veel apparaten kregen zo een tweede leven of werden gerecycled.
 
Nog veel e-waste blijft liggen
In Nederland blijft ongeveer de helft van het elektronisch afval liggen in huis of verdwijnt bij het restafval. Dat is zonde, want in deze apparaten zitten waardevolle grondstoffen. Dankzij de inzet van de leerlingen en bewoners worden deze materialen opnieuw gebruikt.
 
Samen werken aan een duurzame toekomst
Alle ingezamelde apparaten gaan naar erkende verwerkers. Hier worden ze hergebruikt of gerecycled. Zo dragen de E-waste Races bij aan een duurzame kringloop van grondstoffen. De E-waste Races zijn een initiatief van Twente Milieu en Wecycle. Samen zorgen zij ervoor dat ingezamelde e-waste goed wordt verwerkt. Heeft u nog oude apparaten thuis? Lever deze in bij een Wecycle-inleverpunt, het afvalbrengpunt/Milieupark of bij aankoop van een nieuw apparaat in de winkel. Kijk voor een inleverpunt op inleverpunten.stichting-open.org.

Deel dit artikel:

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Meer nieuws

Scroll naar boven