BORCULO – De Voorjaarsfair in Borculo kreeg een flinke impuls. De 30e jubileumeditie op zondag 4 mei was ruimer van opzet. Er viel tijdens de fair, voorheen Bloemetjesmarkt, veel te beleven in het bruisende Berkelstadje. Het beloofde een boeiend en bloeiend evenement te worden met veel verschillende kramen, muziek, food en tal van activiteiten voor jong en oud.
Winkels open
Op zondag 4 mei tussen 12 en 17 uur kwamen bezoekers aan hun trekken. De meeste winkels waren geopend. De organisatie van de gratis toegankelijke Voorjaarsfair was in handen van de Stichting Promotie Borculo (SPB) in opdracht van de Borculose Ondernemers Vereniging (BOV). Winkelend publiek was van harte welkom en verder was er van alles te doen in het centrum. Zo waren er zo’n zestig kramen met een gevarieerd aanbod van producten, waaronder food. Dat maakte de activiteit ruimer van opzet en daarmee gewilder voor een breed publiek. Uiteraard konden bezoekers nagenieten of even uitrusten op de gezellige terrassen. Voor muziek werd eveneens gezorgd, dus aan gezelligheid geen gebrek. Kinderen kwamen ook ruimschoots aan hun trekken. Ze konden zich laten schminken, maar er waren ook actieve onderdelen. Zo stonden er een stormbaan, springkussens, een draaimolen en een zweefmolen ter beschikking. Op het Muraltplein werden om 13.30 en 15.00 uur modeshows gehouden. Er werd door voornamelijk Borculose modellen de mode voor de komende zomer geshowd. De laatste trends op het gebied van dames-, heren- en kindermode passeerden de revue. Ook schoenen, brillen en zelfmaakmode kwamen aan bod.
Muziek
Voor de muzikale noot zorgden: Q-Select (bij de Bakkerieje), Me and a Halfmen (De Gracht) en Crescendo Barchem. De slagwerkgroep van Volharding gaf de hele middag een demonstratie.
Moederdagactie
Tijdens de Voorjaarsfair gaat traditioneel de Moederdagactie van start. De actie loopt tot 11 mei. Tijdens deze periode krijgen betalende klanten bij de Borculose winkeliers (aangesloten bij de BOV) een bon waarop zij hun naam en adres moeten invullen. De bonnen kunnen worden ingeleverd in speciale bussen bij Schuurman Schoenen, Dick Meilink Mode en Albert Heijn. De winnaars krijgen op Moederdag (zondag 11 mei) een ‘Ontbijt op bed’ thuisbezorgd. Dat gebeurt tussen 9 en 10 uur. Om mensen niet te overvallen, krijgen ze de dag ervoor een telefoontje. Het gaat om een rijkelijk ontbijt met belegde broodjes, melk, fruit en een roosje.
Foto’s Jaime Lebbink