Plannen nieuwe N18 nu helemaal klaar

07102010014EIBERGEN – Het Rijk en de regionale partners hebben keuzes gemaakt over de exacte ligging van het tracé, de aansluitingen en kruisende verbindingen van de nieuwe N18. Deze besluiten hebben nog geen formele status. Pas wanneer het ontwerp-tracébesluit gereed is en openbaar wordt gemaakt (naar verwachting medio 2011), is sprake van een formeel besluit.

Hierop is vervolgens inspraak mogelijk. Voor zover nog niet in het standpunt opgenomen of onderdeel uitmakend van het project, resulteerde dit in de onderstaande keuzes.

De exacte ligging van het nieuwe tracé, waarbij is besloten: het voorstel van de klankbordgroepen over te nemen om de nieuwe N18 ter hoogte van Haaksbergen dichter tegen de Hazenweg te leggen. De nieuwe N18 tussen Groenlo en bedrijventerrein De Laarberg zo dicht mogelijk tegen de huidige N18 aan komt te liggen. Dit sluit ook aan bij voorstellen uit de klankbordgroepen: de nieuwe N18 tussen Haakbergen en Usselo westelijk naast de huidige N18 te situeren.

Bij Groenlo wordt een ongelijkvloerse fietsverbinding aangelegd ter hoogte van de Slinge. De aansluiting bij bedrijventerrein De Laarberg komt circa 200 meter noordelijker te liggen, net ten zuiden van de Hupselsebeek.  De nieuwe N18 komt ter hoogte van bedrijventerrein De Laarberg op maaiveld te liggen. De ontsluiting van het bedrijventerrein De Laarberg gebeurt met een viaduct vanuit het bedrijventerrein over de huidige N18 naar de nieuwe N18.

De ‘oude’ N18 blijft dan vanuit het bedrijventerrein bereikbaar via de bestaande ontsluitingswegen. Bij Eibergen wordt ter hoogte van de Molenweg/Kerkdijk een ongelijkvloerse fietsverbinding gerealiseerd. Rijkswaterstaat onderzoekt nog of dit een fietstunnel of fietsviaduct gaat worden. Rijkswaterstaat gaat onderzoek verrichten naar een parallelweg tussen de Kerkdijk en aansluiting De Laarberg. Deze parallelweg zou oostelijk van de nieuwe N18 moeten liggen.

Rijkswaterstaat gaat onderzoek verrichten naar een parallelweg tussen de Kiefteweg en de Lintveldseweg. Deze parallelweg zou westelijk van de nieuwe N18 moeten liggen. De nieuwe N18 ligt ter hoogte van de Molenweg/Kerkdijk op maaiveld. De aansluiting Eibergen komt circa 700 meter zuidelijker te liggen dan de situatie uit het Standpunt met een verbindingsweg noordelijk langs de Ballastput in plaats van de Kiefteweg. Het verkeer vanaf de Kiefteweg en de Molenweg wordt via parallelwegen naar deze aansluiting geleid. Bij Haaksbergen wordt een viaduct over de nieuwe N18 gerealiseerd ter hoogte van de Kerkweg in plaats van de Groothuizerweg. De aansluiting van de nieuwe N18 op de A35 wordt zodanig vormgegeven dat deze aansluiting meer verkeer kan verwerken en daardoor toekomstvaster is.

In oktober 2009 hebben de ministers van Verkeer en Waterstaat en van VROM het Standpunt bepaald voor de ligging van de nieuwe N18. Omdat een aantal betrokken overheden meebetaalt aan de nieuwe N18, is afgesproken belangrijke beslissingen rond de verdere uitwerking gezamenlijk te nemen. Het vaststellen van de exacte ligging van de nieuwe weg en de situering van de aansluitingen en de kruisende verbindingen zijn voorbeelden van dergelijke gezamenlijke beslissingen. De keuzes over de exacte ligging, de aansluitingen en kruisingen is nu echter wel al nodig. Het is een voorwaarde om van start te kunnen gaan met het onderzoek naar de effecten die de nieuwe N18 zal hebben op het gebied van bijvoorbeeld luchtkwaliteit en geluidhinder. Nu er keuzes zijn gemaakt over de exacte ligging van de nieuwe weg, is ook het grondaankoopproces weer opgestart.

Afgelopen voorjaar vonden klankbordgroepsessies plaats, waarin diverse vertegenwoordigers van belanghebbenden rond de N18 hun wensen kenbaar konden maken voor de exacte plaats van de nieuwe N18. Daarnaast hebben de bestuurders van verschillende overheden hun wensen kenbaar gemaakt. Deze wensen zijn meegenomen in de overweging rond de exacte ligging van de weg. Daarbij hebben de bestuurders van de verschillende overheden afgesproken, dat alle wensen binnen het budget van 304 miljoen euro zouden moeten passen en dat de overheden zelf aanvullende financiering zouden moeten vinden voor wensen die niet kostenneutraal te realiseren zijn.

De besluiten hebben nog geen formele status. Pas wanneer het Ontwerp-tracébesluit gereed is en openbaar wordt gemaakt (naar verwachting medio 2011), is sprake van een formeel besluit. Hierop is vervolgens inspraak mogelijk. Iedereen kan dan zijn of haar zienswijzen kenbaar maken.

Begin volgende maand vinden er in de regio informatiebijeenkomsten plaats. Tijdens deze inloopavonden kunnen belangstellenden vragen stellen over de plannen en ook de plattegronden bekijken. De bijeenkomsten vinden plaats op: dinsdag 9 november in zalencentrum Het Bakkershuis te Haaksbergen, woensdag 10 november in Resort Bad Boekelo te Boekelo, donderdag 11 november in zalencentrum De Klok te Eibergen, dinsdag 16 november in zalencentrum ’t Zwaantje te Lichtenvoorde, woensdag 17 november in zalencentrum De Radstake te Varsseveld

Belangstellenden kunnen iedere avond binnen lopen tussen 17.30 en 21.00 uur. Er is geen vast programma.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Plannen nieuwe N18 nu helemaal klaar”

  1. DEZE plannage = vast niet meer tegen te houe, zelfs nu het de prov. verboden is om nog natuurgrond aan te kopen en terug naar het karrespoor kan al helemaal niet meer, we kunnen ons als regio natuurlijk aansluiten bij noord-rijn-westfalen maar die prijs (kolenkrachtcentrale) is te hoog. (zwarvergait, beschermheer van overbodige autobanen) p.s misschien vind die kwienslend kez kompanjie wel goud in de grond(SINT isidorushoeve) i.p.v. steenkoolgas dan zitten we op rozen en kunnen we ons allemaal een paard kopen net als SINTERKLAAS

  2. de aanleg kan niet snel genoeg gebeuren, stilstand is achteruitgang.
    er hadden alleen beter 2 afslagen kunnen komen bij eibergen in plaats van 1.

    http://www.rtvoost.nl/images/T3/Origineel/66260.jpg

    een iets ten noorden van de berkel zou ook wel goed zijn geweest.

    http://www.rijksbegroting.nl/binaries/images/1/3/5/kst135908_01.gif
    de waarschijnlijk volledige route.

    en dit is niet alleen goed voor de autorijder maar ook voor de mensen die met de bus gaan, elke ochtend en namiddag staat de bus 10 minuuten stil omdat het moet wachten vanwege de drukte, de bus kan hierdoor ook weer wat sneller rijden.

    en over de onduidelijkheid over een fietstunnel of fietsviaduct, altijd de viaduct nemen, dan krijg je nooit dat men rommel in de tunnel legt of dat er hangjongeren in gaan zitten. ook heb je geen last van water zoals laatst het geval bij verschillende fietstunnels tijdens de hevige regenval.

  3. hoi
    het wordt er allemaal niks anders van met de nieuwe weg. want het probleem gaat zich alleen maar verplaatsen.
    want dan komt het in groenlo of lichtenvoorde wel weer vast te zitten wat heeft die nieuwe weg dan voor zin!!!
    de provincie zou zijn geld maar beter gaan besteden

  4. deze weg gaat volgens mij zo’n 200 miljoen kosten, ze hebben echter 4 miljard gekregen voor de verkoop van nuon en daarvan is volgens mij nog niks uitgegeven.
    we hebben 2 miljoen mensen in gelderland (1,99 miljoen) dat is ook 2000 euro per inwoner van gelderland(10.000euro voor een 5 gezin van 5 personen), die snelweg kost per inwoner van gelderland zo’n 100 euro, ik heb er al eibergenaar wel 100 euro extra voor over als hij aan elke kant een dubbele rijbaan zou gaan krijgen en ik denk dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

    en wat nog mooier zou zijn is als het spoor van Winterswijk naar Groenlo zou gaan en vanaf daar weer gaat lopen over de route van het oude spoor dus parallel aan de huidige twenteroute, maar ik denk dat hier te veel verzet tegen zou komen. van de mensen die er in de buurt wonen.

Reacties zijn gesloten.

Meer nieuws

Scroll naar boven