Woninguitzettingen ProWonen weer laag

BORCULO – Ondanks de economische crisis bleef het aantal woninguitzettingen in 2013 opnieuw laag bij ProWonen. Het uitzettingscijfers daalde zelfs van drie uitzettingen in 2012 naar twee in 2013. ProWonen is blij met de daling en doet er alles aan om huisuitzettingen te voorkomen. In 2013 werden er twee huurders uit hun woning gezet vanwege een huurachterstand en veelvuldige overlast. ‘We hadden dus nog steeds twee uitzettingen teveel’, vertelt Wilma Otten die bij ProWonen verantwoordelijk is voor de verhuur en verkoop van woningen. ‘Maar we zijn intern ook best wel een beetje trots op het lage cijfer. Landelijk gezien stijgt het aantal uitzetting namelijk wel met 8%. Dat is ook logisch, want mede door de economische crisis staat bij steeds meer mensen het water aan de lippen. ProWonen ziet dat natuurlijk ook.

We zetten daarom nooit zomaar mensen uit. Voordat we een huurcontract gedwongen beëindigen, is er al veel gebeurd’. Wel- willers en niet- willers ‘Bij een huurachterstand proberen onze medewerkers het gesprek aan te gaan met huurders’, vertelt Otten. ‘Dat doen we bewust, als we vroeg ingrijpen dan is een huurschuld nog laag en oplosbaar. Gaat een huurder met ons het gesprek aan? Dan is er veel mogelijk en dan komen we er bijna altijd samen uit. Eventueel schakelen we hulp in bij één van onze partners. Zo zit ProWonen regelmatig om tafel met de gemeenten en andere maatschappelijke partners om te bekijken hoe we mensen met een huurachterstand kunnen helpen met bijvoorbeeld alternatieve woonruimte, een schuldhulpmaatje of een afbetalingsregeling. Wil een klant niet meewerken om zijn probleem op te lossen? Dan zijn we streng’. Een strakke procedure ProWonen hanteert een strakke procedure om betalingsachterstanden vroegtijdig te kunnen signaleren.

‘We innen onze huren al vroeg in de maand’, vertelt Otten. ‘Betalen huurders de huur niet? Dan volgen er twee herinneringen. In de tussentijd zijn onze medewerkers actief op zoek naar de huurder. Vaak komen we in gesprek en zoeken we een oplossing, want mensen realiseren zich vaak niet dat alle bijkomende kosten voor hun rekening komen (bijvoorbeeld voor het inschakelen van een deurwaarder). Maar we zien ook klanten die ons negeren en contact mijden. In die gevallen zijn we streng. We schakelen in die gevallen een deurwaarder in die in veel gevallen een ontruimingsprocedure start bij de rechter. Vaak komt het niet tot een ontruiming, omdat we toch met de huurder in contact en tot een oplossing zijn gekomen’.

In cijfers: In 2013 was er één huisuitzetting door een huurachterstand één uitzetting door overlast (was drie in 2012). Verstuurde ProWonen 1.400 1e herinneringen en 700 2e herinneringen vanwege een huurachterstand. Moest ProWonen 71 keer een deurwaarder inschakelen. Sprak de rechter 28 keer een vonnis voor uitzettingen uit. Voor 27 gevallen werd een oplossing gevonden of is er zicht op een oplossing.

Betaalbaar wonen mogelijk maken Door de economische crisis en de blijvende stijging van de (woon)lasten, verwacht ProWonen dat een grotere groep mensen last krijgt van financiële problemen. ProWonen wil een rol vervullen in zowel het voorkomen als het oplossen van huurbetalingsachterstanden. We zetten ons in om betaalbaar wonen mogelijk te maken. Dit doen de corporaties onder andere door woningen te bouwen en verhuren waar vraag naar is, tegen een redelijke en sociale huurprijs. ProWonen vraagt gemiddeld 68% van de huur die wij van de overheid voor een woning mogen vragen.

Daarnaast investeren we in energiebesparende maatregelen, om de woonlasten voor huurders nu én in de toekomst betaalbaar te houden. ProWonen heeft meer dan achtduizend woningen, garages en bedrijfsruimten in de Achterhoek. U vindt ons in acht grote en zeventien kleine kernen van de gemeenten Berkelland, Bronckhorst en Oost Gelre.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Woninguitzettingen ProWonen weer laag”

  1. Hoe goed Pro wonen ook zijn best doet, de huren zijn gewoon te hoog. Overal. Huren naar inkomen maken!!! Lijkt mij veel eenvoudiger. Nu moet je eerst huur betalen en krijg je uit een ander potje huurtoeslag. Kan toch ook in een keer verrekend worden. Lijkt mij makkelijker en minder administratie kosten.

  2. EggMountains

    Betaalbaar wonen heeft prowonen grotendeels zelf in de hand, toen wij gingen huren kwam er €60,- bij de huur op. 2 jaar later verhuisd en nogmaals een verhoging van ruim €100,- voor de volgende huurder!

  3. Heb vandaag nog een bezoekje gehad van prowonen over een achterstand, dit liep tot oud en nieuw erg goed, door omstandigheden is dit even mis gegaan, ik wil vanuit mij wel zeggen, dat prowonen erg veel geduld heeft en idd, zoals hier gezegd interactie van mensen wil. Het probleem hierbij is de uwv, als je het aanvraagt duurt het ontzettend lang en zijn erg naïef (aanvraag duurt 2 maand en zijn erg laks om in de juiste termijnen te betalen, die er voor staan en misschien is het een idee, om prowonen de toestemming te geven tot je gegevens, want dat kan denk ik veel gezeik schelen). Ik heb zeer veel begrip wat prowonen in de mensen heeft en dit mag ook wel eens gezegd worden.

  4. Ja en daarom kan het voorkomen dat er voor hetzelfde huis heel verschillende prijzen zijn. Is toch eigenlijk wel gek dat je in het zelfde huis als je buurman/vrouw woont, maar hij/zij honderd euro in de maand goedkoper woont.

  5. Ze hebben het niet over de jaarlijkse huurverhoging.

    Vorig jaar was die ineens 4% voor de lage inkomens-4,5%voor de middeninkomers-en 6% voor de hoge inkomens.

    Dit betekende voor mij 22 euro meer huur betalen, dus letterlijk het bedrag waar ik maandelijks mijn brood voor haal.

    Nu komt dat dit jaar weer precies hetzelfde, dus moet ik weer 25 euro extra huur betalen! Dit is dus letterlijk mijn broodbeleg voor een maand!

    Ik vind het verschil te weinig tussen laag een hoog inkomen.

    Doe de lage inkomens gewoon 1,2 %
    Midden inkomens 6%
    Hoge inkomens 8%

    Maar weet je waarom ze dat niet doen, omdat het grootste gros bij de lage inkomens zit en zo kunnen ze daar het meeste op verdienen.

  6. Weer zoń orginisatie die zich mooier voor doet dan ze zijn: Het helpen met schulden is in eigen belang, want anders kunnen ze het bij de meeste wel fluiten naar de centen.
    Afspraken na komen (van hun kant) , daar hebben ze nog nooit van gehoord en als iets krom is dan sturen ze wel een mannetje die alles weer recht lult.

    oja; wij betalen 302 euro meer als onze buren voor het zelfde huis omdat wij nieuwe bewoners zijn.

    amen.

  7. Martijn dat is inderdaad belachelijk. Voor het zelfde huis, zoveel verschil!!!. Belachelijk!!!! Waarom moet er zoveel huur bij op komen, als er nieuwe bewoners komen. Zoveel doet Pro Wonen vaak niet aan de woningen!!!

Reacties zijn gesloten.

Meer nieuws

Scroll naar boven