Eibergenaren starten concept TV-idee.nl


EIBERGEN – Jonge, nog onbekende tv-makers een publiek geven. Dat is het doel van Joep ten Hove en Thijs Meeuwsen, twee jonge enthousiastelingen uit Eibergen. Toevalligerwijs allebei geboren in de Kerkstraat en ruim 25 jaar later nog steeds goed bevriend. Na hun middelbare schooltijd, leidt studiekeuze de beide mannen naar Utrecht. Thijs gaat studeren aan de Hogere School voor de Kunsten, Joep kiest voor Aardwetenschappen. Ondanks hun totaal verschillende studierichting, zien ze elkaar nog regelmatig: ”Zolang je dezelfde humor hebt, maakt het geen drol uit wat je studeert”, aldus Thijs. Dat de beide heren dezelfde humor hebben is wel duidelijk. Onder het pseudoniem “Frits Towerbrits” maken ze voor de lol een schunnig studentenhitje. ”Niemand van ons had gedacht dat dat nummer meer dan 100.000 keer bekeken zou worden op Youtube”, zegt Joep. ”Maar toen hadden we de smaak wel te pakken.” Samen maken ze nog meer filmpjes, ideeën te over.

Toch blijkt het niet gemakkelijk om alle filmpjes onder de aandacht te brengen. Ook van andere tv-makers horen ze geluiden dat het lastig is om een publiek te vinden. ”Op Youtube staat zoveel, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.”  Daar moest verandering in komen vonden de twee. Zodoende kwamen ze met het idee om zelf een plek te creëren waar jong talent haar creaties kan stallen. ”Verbazingwekkend genoeg was de domeinnaam tv-idee.nl nog vrij, en zodoende ging het balletje aan het rollen.” Op de website kunnen tv-makers een profiel aanmaken om vervolgens in een van de categorieën hun filmpje te uploaden. ”Of het nou over reizen gaat, puur entertainment is of in de categorie korte film valt, overal is een plekje voor, mits het uiteraard van voldoende kwaliteit is”, zegt Joep. ”Wie dat bepaalt? Nou, dat doen we zelf.” Ze hopen met hun website een brug te slaan tussen jonge tv-makers en toeschouwers.

”Onze leus legt het eigenlijk perfect uit”,  weet Thijs te vertellen; “TV-Idee: geeft makers publiek, voor kijkers uniek.” Wanneer je als kijker enthousiast bent over een filmpje, kun je op een lampje klikken om het betreffende filmpje te lighten (in plaats van liken). ”Daar moesten we zelf best om lachen.” De meest gelighte filmpjes van de week staan heel toepasselijk onder het kopje “SPOTLIGHT”. Als kijkers commentaar of kritiek willen geven op filmpjes kunnen ze dat via facebook achterlaten.

Maar ze zoeken nog content: ”Graag willen we via deze weg een oproep doen aan alle lezers, luisteraars, en kijkers van Nieuws Uit Berkelland: ken of ben je iemand die zelf bijvoorbeeld een mooie documentaire of reisverslag heeft gemaakt? Of heb je een eigen stukje cabaret op film staan?”

Zorg dat diegene een profiel aanmaakt en zijn of haar creatie deelt met de rest van Nederland, want zonder jullie inzendingen was het een leuk idee, maar wordt het weinig tv!” De website is te bekijken via www.tv-idee.nl.

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven