Tormijnschool geeft digitaal instructie

NOORDIJK ‘Goeiemorgen juf!’ Dat is wat de leerkrachten nu elk morgen een aantal keren op hun scherm zien verschijnen. Niet meer de ‘goedemorgen’ bij de voordeur met een handdruk maar een digitale ‘goedemorgen’ via de chat. Alle kinderen gaan trouw aan de slag met hun weektaak en als ze ergens niet uitkomen, kunnen ze hulp vragen via chat of mail. Tot afgelopen week, want de komende week zullen de kinderen hun juf of meester en elkaar wel gaan zien op de Tormijnschool in Noordijk, maar alleen digitaal.

Afgelopen week is er flink geëxperimenteerd met video bellen via de computer, chromebook, i-pad of laptop. En wat leuk om te zien hoe snel kinderen dit oppakken. Maar hoe gaat dat nou in zijn werk? Ouders worden op de hoogte gebracht dat hun zoon of dochter een instructie via hun device zal krijgen. Dan is het de bedoeling dat alle kinderen op hetzelfde moment op hun device een handeling gaan uitvoeren die ze nog niet hebben gedaan. Dat gaat over inloggen, wachtwoorden, accounts, kortom daarbij kan het best zijn dat iemand de moed in de schoenen zakt! Bij menig volwassene slaat de paniek al toe als het niet lukt.

Echter bij kinderen is dat niet het geval. Zodra een aantal kinderen weet hoe het moet, bellen ze elkaar op en fungeren ze als elkaars helpdesk. Tijdens de instructie die de juf of meester on-line geeft mogen de kinderen niet praten, alleen maar chatten. Zo wordt voorkomen dat de instructie onverstaanbaar wordt doordat iedereen door elkaar praat. Een leerling mag zich ‘master classroom’ noemen: Hij of zij houdt de chat in de gaten en verwoordt wat de kinderen chatten. Als de leerkracht te snel gaat of een leerling iets niet begrepen heeft, wordt dat door ‘masterclassroom’gezegd.

Wie had gedacht dat kinderen in een grote groep toch nog onderwijs met instructie op afstand kunnen krijgen en dat gerealiseerd in een paar weken tijd? De ontwikkeling die nu gaande is in het onderwijs gaat met ongekende snelheid! Kinderen passen het videobellen ook toe om te kunnen samenwerken. Iedereen zit wel thuis en niet op school, met het computerscherm gedeeld: aan de ene kant videobellen en aan de andere kant de on-line opdrachten.

Naast ‘het gewone’ schoolwerk werden er deze week natuurlijk ook weer ‘challenges’ uitgeschreven; deze week was dat een hut bouwen. Veel kinderen zijn daarmee aan de slag gegaan. Er werden filmpjes en foto’s toegestuurd van hutten in het bos, een hut met twee verdiepingen en hutten in de kamer met kussens en dekens. Om een idee te hebben hoe lang 1,5 m is, werden kinderen uitgedaagd om een toren van 1,5 meter te maken, of een rij knuffels of een ringslinger van 1,5 meter te knutselen.

En deze week was natuurlijk ook de week van ‘1 april’. Waarin groep 8 de juf mooi te pakken had, omdat het digitaal platform eruit lag en ze dus niet verder konden met hun rekentaak. (goed afgesproken met elkaar). Verder kregen alle kinderen een ‘dagchallenge’ toegestuurd met een woordzoeker waarin ze alle woorden rondom fruit moesten doorstrepen (er was geen woord te vinden). En tot slot werden er vlogjes gemaakt van een ‘bijzonder broedgeval’ waardoor het schoolplein moest worden afgezet. Compleet met een update van de eitjes en het vogeltje zittend op het nest. De enkele kinderen die verstoppertje speelden, hielden zich keurig aan de regels door zich niet achter het lint te begeven, en menig ouder geloofde dit verhaal, maar ook dit bleek een grote grap.

Zo zie je maar; ook met thuisonderwijs valt er op school nog genoeg te lachen!

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven