Zichtbaarheid

BELTRUM – Ik noemde het in mijn vorige column al: zichtbaarheid. En ik krijg ook nog wel eens de vraag van mensen waarom wij het zo belangrijk vinden om zo in de openbaarheid te treden met ons multifunctioneel agrarisch bedrijf.
Eigenlijk kan ik hier heel kort over zijn…wij denken dat de kloof tussen boer en burger (ook in het buitengebied) steeds groter wordt en mensen weten vaak niet meer waar hun voedsel vandaan komt. Ja uit de winkel natuurlijk, maar de oorsprong……
Tegenwoordig is er op elke hoek van de straat wel iets te vinden wat op voedsel lijkt, en ik zeg duidelijk LIJKT want vaak is het meerdere keren bewerkt en zijn er veel toevoegingen aan toegevoegd om het voedsel langer houdbaar te houden en er mooier uit te laten zien.
Veel van ons voedsel komt uit het buitenland, en er wordt door Nederland veel van onze waardevolle producten geïmporteerd naar het buitenland. Jammer en een beetje de omgekeerde wereld.
In Nederland worden zeer strenge eisen gesteld aan het produceren van voedsel, terwijl we dat vanuit het buitenland niet weten.
Daarnaast wordt er vaak OVER de boeren gesproken (denk maar aan de boeren acties van oktober 2019 waar we allemaal wel een mening over hadden), maar er wordt te weinig MET de boeren gesproken.

Ook heel normaal waarschijnlijk want je loopt nu eenmaal niet zomaar een boerenerf op.
Toch zijn er gelukkig steeds meer boerenerven die mensen ontvangen, en dan kun je denken aan bijvoorbeeld educatie op de boerderij, logeren bij de boer, boerderijwinkels, escape rooms, enz.
Na de uitbraak van de Corona crisis in maart van dit jaar lijkt het belangrijker als nooit te voren onze Nederlandse producten die zo duurzaam worden geproduceerd te promoten en nog belangrijker bij de lokale groenteboer en slager je boodschappen te doen. Er zijn in een paar maanden tijd mooie initiatieven ontstaan om de Nederlandse boeren te steunen. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld https://findfarm.nl/

Wij verkopen geen producten, maar bieden wel onze diensten aan om zichtbaar te worden om de mensen kennis te laten maken met het boerenleven en de basis van ons voedsel.
En daar ben ik vorige week benaderd door een collega boerin die een missie heeft. Die missie is om 100.000 inwoners een Nederlandse boerderij te laten beleven, online en offline.
Maar nog belangrijker….de consument te laten zien waar hun voedsel vandaan komt en dat je als consument een bewuste keuze kunt maken waar en wat je koopt.
Ik mocht een live interview geven en een virtuele rondleiding over ons bedrijf via een live stream op FB. Behoorlijk spannend, maar heel erg leuk om te doen.
Het live interview is hier terug te zien: https://www.youtube.com/watch?v=ZGHiTx6UrMg&t=833s Daarom is het voor ons zo belangrijk zichtbaar te worden en te zijn, en op deze manier een stukje bij te dragen dat Nederland TROTS kan zijn op zijn/haar Nederlandse boeren. Dat de consument bewust(er) om gaat leren gaan met ons zo (h)eerlijke Nederlands voedsel!

En via het stukje zichtbaarheid kom ik gelijk bij een thema wat ik nogal eens tegen kom in mijn coachpraktijk. Coachen, met pony’s in mijn geval, is een zeer laagdrempelige manier om met mensen in gesprek te gaan over thema’s waar je zoal in je leven tegen aan kunt lopen, en soms is het gewoon wel eens even prettig met iemand te sparren over die zaken die je zo bezig houden. Een (gecertificeerd en gediplomeerd) coach heeft geleerd verschillende gesprekstechnieken toe te passen om je tot bepaalde nieuwe inzichten te brengen, en wellicht oude patronen te doorbreken.
Verdere thema’s waar je een steuntje bij in de rug zou kunnen gebruiken zijn zoal: moeite hebben met grenzen aangeven, leiding geven, gepest worden of zelf de pester zijn, juiste keuzes maken, zichtbaarheid. Allemaal thema’s waar vaak oude patronen aan vooraf gaan.

 

Tot de volgende keer met weer een nieuw verhaal.
@Monique

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven