Lokaal initiatief om Café De Ruif te steunen tijdens de lockdown: Een uniek Needs Blond biertje voor deze bijzondere feestdagen

NEEDE – Woensdag 16 december 2020 werd Bernard Vreemann van Café De Ruif verrast met een eigen Needs Blond bier. Een initiatief van hobbybrouwer Gert Vreemann (een neef van Bernard) en grafisch specialist Sander Hogemans, om het café te ondersteunen tijdens de corona lockdown. Met een symbolische ‘anderhalve meter bier’ overhandigden ze hem 750 flesjes blond bier, met bijpassende glazen en een stijlvolle verpakking.  Het idee ontstond half oktober toen de horeca moest sluiten. Gert Vreemann nodigde neef Bernard uit om dan maar eens een biertje te brouwen, nu tappen niet kon. “Dan weet je wat bij bierbrouwen komt kijken en krijg je inzicht in wat je tapt.” Dat aanbod greep Bernard aan, en hij koos voor het brouwen van een blond bier. Voor Gert Vreemann, die onder de naam De Vleermoezenier al jaren brouwt, was dit geen lastige opgave. “Ik ben lid van het Twents Bierbrouwersgilde, en ben in 2015 geleden bij de Grolsch 400 jaar jubileumwedstrijd 2e geworden met een blond bier”.

Het zelf gebrouwen biertje van Bernard zit inmiddels onder de dop. Tijdens het brouwproces kwam het gesprek op het belang van lokale ondersteuning om de horeca de coronacrisis door te nemen. Zo ontstond bij Gert het idee om een Needs gelegenheidsbier voor de feestdagen te brouwen, waarvoor de opbrengst voor Café de Ruif zou zijn. Hij zocht contact met Sander Hogemans die met zijn bedrijf SH! Grafische Vormgeving & DTP de huisstijl van De Ruif verzorgt. Ook hij wilde belangeloos meewerken om een mooi etiket en de verpakking te ontwerpen. Om aan de regels voor voedselveiligheid te voldoen werd hier bier gebrouwen bij Ingo Janssen van brouwerij Moaneschien uit Enschede. Net als Gert lid van het Twents Bierbrouwersgilde. Met het recept van Gert werd 250 liter bier gebrouwen, goed voor zo’n 750 flesjes.
Needs Blond is een toegankelijk blond bier met een alcoholpercentage van 5,5% en een milde hopsoort. Gert “We hebben bewust gekozen voor een toegankelijk blond bier met een niet te hoog alcoholpercentage om het geschikt te maken voor een brede doelgroep. Ook voor Pilsliefhebbers. “ Passend in deze tijd is er gekozen voor een sober en strak etiket, met de look en feel van Café De Ruif. Sander zorgde voor professionele giftpacks, met daarin twee flesjes Needs Blond en een bijpassend De Ruif bierglas.

Bernard gaat deze pakketten zelf vermarkten, natuurlijk in eerste instantie onder zijn stamgasten via zijn Facebookpagina. De voorraad is beperkt, het is een eenmalige actie. Een pakket is voor 25 euro te bestellen via [email protected] of door een whatsapp te sturen naar Bernard. ( 06 53 70 69 27). Sander en Gert: “Wat voor Café De Ruif geldt, geldt natuurlijk ook voor andere horecaondernemingen. Als iedereen zijn of haar bijdrage levert, dan helpen we met elkaar de lokale horeca door deze moeilijke tijd.”

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven