Via je eigen website leads genereren


BERKELLAND – Bijna ieder(e) ondernemer / mkb-bedrijf (ruim 95%) heeft een eigen website. Doel hiervan is om op die manier beter gevonden te worden en opdrachten binnen te halen / diensten te verkopen. Helaas is er een vrij grote groep die hier nog niet in slaagt. De website lijkt dan meestal op een visitekaartje en er komen vrijwel geen leads binnen, laat staan bezoekers. Hoe is dit voor jullie website? Dit artikel is geschreven voor die ondernemer. Die via internet op een eenvoudige manier online leads genereren wil. Zodat ontbijtsessies, uren per week op LinkedIn, presentaties geven en ‘koud’ bellen… een stukje minder nodig zijn. Want bij online leads genereren werken we met zogenoemde pullmarketing: de prospect wordt naar je website toegetrokken, vult een formulier in, en je hoeft de prospect alleen nog maar goed op te volgen.

Lijkt je dat ook wat? Lees dan dit artikel over websiteleads genereren.
In dit artikel geef ik je praktische tips over hoe je beter via je eigen website leads kunt genereren. Ik ben zelf hiervan een voorbeeld. In 2007 ben ik begonnen en vond alle manieren van acquisitie niet echt bij mij passen. Ik heb mijn website netjes ingericht, met mooie blogartikelen en in no time had ik 2.000 ondernemers in mijn nieuwsbriefbestand. Hier kwam de eerste business uit.

1. Start met een slimme online strategie
Internet werkt anders dan fysiek leads genereren. Op internet heb je rekening te houden met de vluchtigheid van je bezoeker en is het handig te weten wat jouw doelgroep het meest zoekt. Houd er ook rekening mee dat online alles transparant is; kijk dus vooral ook hoe je online collega’s het doen.

Het komt erop neer dat je probeert uniek en onderscheidend te zijn. Waarom zouden prospects voor jouw bedrijf kiezen? Wat maakt jouw bedrijf zo bijzonder, wat is er zo uniek aan wat jij aanbiedt? Wanneer je de antwoorden op deze vragen netjes en prominent kunt verwerken op je website, heb je al een stapje voor. Bezoekers weten beter wat ze kunnen verwachten en raken geïnteresseerd.

2. Word beter gevonden
Er zijn aardig wat kanalen om je website vindbaar te maken: social media, Google Ads, affiliatemarketing, organisch verkeer. Iedere bezoeker is er een. Ik heb in de loop van de afgelopen 14 jaar (ik ben in 2007 begonnen) gezien dat bezoekers die binnenkomen via zoekmachines vaak het meest kwalitatief zijn (SEO), en vaak ook vrij kostenefficiënt gewonnen kunnen worden.

Het is handig om een zoekwoordonderzoek te (laten) houden. Waar zoekt jouw doelgroep op, hoeveel zoekvolume zit er op die zoekwoorden, en hoe zit het met de concurrentie, en met de haalbaarheid? Als je eenmaal de juiste zoekwoorden hebt gevonden, kun je je gehele website daarmee inrichten (landingspagina’s, metatags, intern linken, body content etc.).

Dit is nog maar het begin. Het is ook belangrijk dat je website qua techniek vriendjes wordt met Google / zoekmachines. Wat ook zeer belangrijk is, is dat er kwalitatieve linkjes verwijzen naar jouw website, zodat je website steeds kwalitatiever wordt. Deze drie zaken – zoekwoordencontent, website en linkjes – zorgen samen voor het resultaat. Laat de kwalitatieve bezoekers maar komen!

3. Plaats je website in het conversie optimalisatie perspectief
In het kort: conversie optimalisatie is je website zo onweerstaanbaar maken dat bezoekers langer blijven, minder bouncen en zich eerder identificeren als een lead (offerte aanvragen, contactformulier invullen, bellen etc.).

Hier alvast een paar tips om de conversie van je website te verhogen:
– Zorg voor een heldere websiteheader.
– Schrijf wervende webteksten: verkoop gaten, geen boren (focus op resultaat).
– Spreek de bezoeker aan en zorg voor herkenning.
– Zorg dat je website netjes op orde is, bij iedere pixel.
– Werk met onderscheidende USP’s (unique selling points).
– Zorg dat bezoekers doorklikken, hanteer commerciële CTA’s (calls to action).
– Geef iets van waarde weg (e-book, whitepaper, gratis opstartdienst (wat je geeft, krijg je terug)).
– Zorg voor een begrjipelijke structuur aan navigaties en interne routing (zodat iemand die er nog nooit geweest is, intuïtief begrijpt hoe jouw website werkt).

Dit zijn slechts een paar conversie optimalisatie tips. Wil je meer weten? Klik dan op de link hierboven en lees het hele artikel over conversie optimalisatie.

Wanneer je bovenstaande drie punten echt opvolgt, zul je zien dat je website al veel meer in een perspectief van online leads genereren is geplaatst. De tips in dit artikel zijn niet volledig, maar geven wel aan wat er mogelijk is.

Wil je meer weten over conversie optimalisatie / online groeien? Googel dan op ‘Marco Bouman’ (hij staat bovenaan in Google), bezoek zijn website voor meer tips en artikelen en bekijk zijn aanpak voor conversie optimalisatie.

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven