De grootste e-commercebedrijven van Nederland


BERKELLAND – Heb je het laatste jaar wel eens iets online aangekocht? Als we naar de cijfers van 2020 kijken is er meer dan 80% kans dat dit het geval is. E-commerce is een sector die niet alleen een sterke stijging kent jaar na jaar, maar die ook bijna niet meer weg te denken is uit onze maatschappij. Het is immers nog zo makkelijk om voor om het even wat naar een website te surfen, vanuit je luie zetel precies te selecteren wat je wil, online te betalen, en dit dan aan je deur afgeleverd krijgen, meestal de dag erna. Alleen al in Nederland zijn er duizenden specifieke en niche-gerichte webshops, die allemaal een bepaald product voor een bepaalde doelgroep aanbieden. En natuurlijk zijn er ook gigantische marktplaatsen die zich op een bredere markt richten en een groot scala aan producten hebben. Elke dag komen er webshops bij in ons land, maar de meeste daarvan zien weinig tot geen winst. Hoe komt dat nu? In dit artikel bekijken we eerst wat een webshop moet doen om succesvol te worden, en dan bespreken we de top 10 grootste e-commercebedrijven in Nederland die deze technieken goed hebben toegepast.

Waarom zijn bepaalde webshops succesvol en anderen niet?
Een belangrijke factor bij het al dan niet succesvol worden die we meteen moeten aanhalen is het hebben van een duidelijke niche. Om als amateur of beginner te gaan concurreren met de grote spelers die we dadelijk bespreken is bijna onbegonnen werk, dus als je een succesvolle webshop wil oprichten, moet je een niche zoeken: Een specifiek product aanbieden aan een redelijk nauwe doelgroep. Allerlei T-shirts verkopen op je webshop zal wellicht weinig succes kennen, want er zijn reeds duizenden andere, meer bekende en gevestigde winkels die dat ook doen. Maar als je bijvoorbeeld T-shirts uit een bepaald materiaal aan een bepaalde groep mensen verkoopt, dan heb je veel meer kans om door die bepaalde groep te worden gevonden. Een andere belangrijke factor is het aanbieden van een gepersonaliseerde ervaring aan je klanten. Je moet mensen een reden geven om bij jou te shoppen, én om dat meermaals te doen. Als je elke klant gratis een klein cadeautje geeft na elke bestelling, zal dat ervoor zorgen dat mensen jouw winkel zeer positief beoordelen. Denk aan een kaartje of een sleutelhanger met de naam van de klant erop, samen met je logo en een “Bedankt!”. Deze personaliseringstechniek is natuurlijk niet nieuw, kan veel vormen aannemen en wordt reeds jarenlang gebruikt in allerlei verschillende sectoren, zoals bijvoorbeeld online casino’s waarbij spelers een individuele casino bonus kunnen krijgen, of videogame-platformen die hun leden korting aanbieden op games in hetzelfde genre van hun favoriete spelletjes.

Tot slot: Het belang van adverteren en reclame mag ook niet worden onderschat. Je moet je webshop laten zien aan de wereld, en dat kan je doen door gratis reclame via sociale media, of door betaalde advertenties.

Laten we nu even kijken naar de top 10 webshops in ons land die deze technieken met succes hebben toegepast. Hierbij houden we vooral rekening met de jaarlijkse omzet op de Nederlandse markt.

De 10 grootste e-commercesites en webshops van Nederland

10) H&M

  • Omzet in 2020: €250 miljoen
  • Opgericht in: 1947
  • Verkoopt: kledij

H&M staat voor Hennes en Mauritz en is een zeer bekende Zweedse modeketen. Hun concept ligt vooral bij het aankopen van kleding in grote hoeveelheden (in bulk) en die dan aan lage prijzen te verkopen.

Deze keten is niet alleen populair in Nederland, want H&M is actief in 74 landen en heeft meer dan vijfduizend filialen. Een andere techniek die H&M gebruikt is frequent samenwerken met bekende mode-ontwerpers.

9) De Bijenkorf

  • Omzet in 2020: €250 miljoen
  • Opgericht in: 1870
  • Verkoopt: kleding, modeaccessoires, cosmetica en parfum

De Bijenkorf is een van oorsprong Nederlands bedrijf en is vooral actief in de niche “luxe warenhuisketen”. Er zijn een zevental vestigingen doorheen Nederland, en de webshop heeft ook nog een Belgische, Duitse en Franse variant.

De Bijenkorf heeft een lange geschiedenis is momenteel eigendom van de Britse Selfridges Group.

8) About You

  • Omzet in 2020: €280 miljoen
  • Opgericht in: 2018
  • Verkoopt: kleding, schoenen, accessoires

About You is één van de snelst groeiende e-commercewinkels in Europa en is ook actief in België, Frankrijk en nog een tiental andere Europese landen. Het is een nieuwe speler op de markt maar heeft een gigantisch aanbod en is een goed voorbeeld van massa-marketing.

7) Jumbo

  • Omzet in 2020: €350 miljoen
  • Opgericht in: 1979
  • Verkoopt: alles wat je in een supermarkt kan vinden

Nog een puur Hollandse winkel die het zeer goed doet. Jumbo is de 2e grootste supermarktketen in ons land (de grootste bespreken we even verder) en is ook actief in België sinds 2019.

6) Amazon

  • Omzet in 2020: €400 miljoen
  • Opgericht in: 1994
  • Verkoopt: alles

Amazon is zonder twijfel de bekendste en grootste globale speler op de online e-commercemarkt, en de oprichter ervan is veruit de rijkste man ter wereld. In Nederland is deze echter nog niet zo groot, maar is natuurlijk wel aan een steile opmars bezig.

5) Wehkamp

  • Omzet in 2020: €490 miljoen
  • Opgericht in: 1952
  • Verkoopt: producten in de categorieën mode, wonen, beauty en baby/kind

Wehkamp is een Nederlands online warenhuis en postorderbedrijf dat reeds actief is sinds 1952. De website volgde in 1995, het is dus één van de meest gevestigde waarden in deze lijst.

4) Zalando

  • Omzet in 2020: €670 miljoen
  • Opgericht in: 2008
  • Verkoopt: schoenen, kleding en mode-accessoires

Een van oorsprong Duits bedrijf, Zalando is een nieuwe speler op de markt maar heeft reeds een kolossale omzet in Nederland weten te verwezenlijken. In totaal is het actief in maar liefst 17 Europese landen.

3) Albert Heijn

  • Omzet in 2020: €680 miljoen
  • Opgericht in: 1887
  • Verkoopt: alles wat je in een supermarkt kan vinden

De meest bekende en meest populaire supermarktketen in Nederland. Albert Heijn bestaat al sinds de 19e eeuw (!) en werd recent (in 2016) overgenomen door Ahold Delhaize. Sinds 1987 reeds konden consumenten boodschappen van thuis uit bestellen, en in 2001 werd de webwinkel opgericht.

2) Coolblue

  • Omzet in 2020: €1,1 miljard
  • Opgericht in: 1999
  • Verkoopt: consumentenelektronica, zonnepanelen, laadpalen, speelgoed, witgoed, fitnessartikelen

Coolblue heeft roots in een aantal zeer specifieke webshops, zoals mp3man.nl, PDAshop.nl en Laptopshop.nl. Sinds 2018 werden die allemaal verzameld onder de naam Coolblue. Het bedrijf is ook actief in België en Duitsland.

1) Bol.com

  • Omzet in 2020: €2,2 miljard
  • Opgericht in: 1999
  • Verkoopt: Boeken, DVD’s, games, speelgoed, elektronica

En dan tot slot, en tot niemands verbazing, de meest succesvolle webshop in Nederland: Bol.com. Als je een Nederlander bent die af en toe iets online koopt, is de kans zeer groot dat je dit al eens hebt gedaan bij Bol.com. Net als Albert Heijn is bol.com onderdeel van de Ahold Delhaize groep. Het bedrijf is actief in 7 landen en heeft grootse plannen voor de toekomst.

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven