Reactie ProWonen op bericht RTL Nieuws dat 44% van de woningen van ProWonen een matige of slechte conditie heeft


BERKELLAND – Volgens onderzoek van RTL Nieuws heeft 44% van de woningen van ProWonen een matige of slechte conditie. Dat zou betekenen dat ruim 3.500 woningen van de wooncorporatie uit Borculo matig tot slecht onderhouden is. “Dat is een uitspraak waar we enorm van geschrokken zijn. ‘Dat kan niet waar zijn’ was vanmorgen mijn eerste gedachte toen ik onze naam in de landelijke pers zag opduiken.” Hanke Struik, directeur bestuurder van ProWonen is zichtbaar aangeslagen. “We zijn juist ontzettend trots op ons bezit. We krijgen echt heel weinig klachten van onze huurders en we scoren altijd hoog op de Aedes benchmark op klanttevredenheid. Bovendien hebben we een stevig onderhoudsprogramma waar veel geld wordt uitgegeven om ons bezit op peil te houden en waar nodig is te verbeteren.”

Slecht uit de bus
Toch komt ProWonen slecht uit de bus. “Om uit te zoeken hoe dit komt, zijn we vandaag nog gestart met een nader onderzoek. Het is nu belangrijk voor onze huurders en onze onderhoudspartners dat wij delen dat ons bezit van goede kwaliteit is.”

Deel dit artikel:

13 gedachten over “Reactie ProWonen op bericht RTL Nieuws dat 44% van de woningen van ProWonen een matige of slechte conditie heeft”

  1. Toen ik in 2006 (denk ik) mijn eerste huis van prowonen ging huren stond er bijvoorbeeld schimmel op het inpandige badkamerplafond en kreeg ik als reactie dat ik dan maar met de deur open moest douchen. Er was lekkage door een constructiefout en ik moest mijn dak (van de schuur) bladvrij houden in de herfst. Er was altijd wel wat op mij zelf af te schuiven als er iets mis was met de woning. Er werd me bij de acceptatie van de sleutel een grote renovatie beloofd, die nog geen 3 mnd later bij niemand meer bekend bleek. En zo kan ik nog even doorgaan.

    In 2017 ging ik opnieuw noodgedwongen van ProWonen huren, dus was ik wat huiverig. Mijn ervaring nu is eigenlijk heel anders. Ja, ik zit in een oud huis en er zijn wat gebreken die daar bij horen. Maar ik hoef maar en formulier in te vullen via de site of te bellen en er komt iemand kijken. Tot nu toe ook nog niet meegemaakt dat het op mijzelf werd afgeschoven of dat er onder een oplossing uitgekonkeld werd.

    Komend jaar staat er verduurzaming van de woning in de plannen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen, maar het geeft wel aan dat Prowonen in ieder geval bezig is met de verbeteringen van de woningen.

  2. Medio juni zijn wij ons huurappartement betrokken. Maar wat een slecht onderhouden woning! Zeer gehorig. En uiteraard wel zo veel mogelijk geld vragen. Ook aan de buitenkant van het appartement bladert het verf eraf, het ziet er kortweg gewoon niet uit. Waarin tegen de (voor) deuren en kozijnen van de schuren etc wel strak in de lak zitten, maak het dan ook af? De WC en douche zijn erg verouderd, ook hier staat regelmatig schimmel en zijn duidelijk aan vervanging toe. Dit zal wel niet gebeuren want voor mijn idee blijft deze wijk links liggen omdat hij niet al te best bekend staat. Erg jammer, wat betekend dat wij zelf veel geld moeten gaan investeren om onze woning toch maar te gaan opknappen gezien we door de overhitte woningmarkt hier nog zeker jaren zullen moeten blijven wonen. Mijn opmerking voor prowonen: Pak de woningen aan die het serieus nodig hebben en luister naar de op of aanmerkingen van huurders!

  3. Zovaak met pro wonen gebeld over de schimmel op onze douch. Na 2,5 jaar zeuren eindelijk iemand geweest om te KIJKEN. En gezegd dat ik het maar met een schuurspons en chloor moest weghalen dit gedaan zou er een schilder komen. Dus hopelijk gebeurd dit ook. Ook zou onze woning vorig jaar oktober al nieuwe kozijnen en deuren geplaatst worden en dat word nu pas volgend jaar mei. Met een energie verbruik volgens energie leverancier van 2 grote gezins huishoudens…. moeten we maar doorbetalen. Ook deur in badkamer valt zowat van ellende uit elkaar. Ga zo maar door. Nog niet gesproken over de ratten plaag. Die ook lang heeft geduurd voordat dat werd toegegeven en zelf maar beton moesten storten achter het huis om ze uit huis te houden…. Kortom ellende en een koud huis wat in de winter de kachel op 30 graden moet staan wil het beetje te houden zijn in huis. Het is dat koopwoningen op dit moment niet te betalen zijn anders waren we allang weg. Wat een gezeur!

  4. Ik kreeg ook als reactie op schimmel in de woning dat ik het raam en deur open moest zetten want ze gingen er niets aan doen dus qua slecht onderhouden woningen verbaasd me dit helemaal niets 🤣

  5. Gewoon simpelweg een nutteloze woningbouw die je niet helpt als je in problemen zit, erg slecht!! Van mij mogen ze in de sh*t zakken

  6. C van der molen

    Heel herkenbaar woon ook in een huis van ze wat vanzelf uit elkaar valt. En waar ze de badkamer en toilet gerenoveerd hebben wat er nu slechter uitziet dan voorheen

  7. Ik heb geen klagen , als er wat is word je geholpen. Onderhoud is ook goed. Afzuiging op de douche werkt gewoon goed daardoor langer een wit plafond

  8. Problemen oplossen ho maar , maar wel handje ophouden voor de huur .
    Als je ze daar over aanspreekt , dreigen ze je met een volgende klacht te negeren .

  9. Ik heb in augustus de sleutel gekregen van mijn woning, ik zou zou een nieuwe wc krijgen. De radiator in de keuken zou aangepast worden. Ik moest een reparatie verzoek indienen voor het vocht in de hal bij de voordeur. Zo gezegd zo gedaan. Ze zijn komen kijken en besproken wat er gebeuren zou moeten worden. Ik zou terug gebeld worden. Nou ze moeten nog bellen. En ik snap heel goed dat die dingen zouden gebeuren na de bouwvakvakantie. Maar op ten minste een telefoontje verwacht met een geschatte datum. Maar helemaal niks. Kreeg afgelopen week een enquête over hoe de reparatie was. Heb alles een 1 gegeven. Debk dat ik het zelf maar laat doen en de rekening opstuur naar prowonen.

  10. Schei uit over prowonen .wat een bak ellende heb hier een dikke klapper vol ellende liggen .zelfs wooncommissie ingeschakeld maar prowonen weet precies hoe ze het spelletje moeten spelen .heb ernog slapeloze nachten van

  11. Ik snap heel goed waarom prowonen zo slecht uit het onderzoek is gekomen

    2 jaar gehuurd van prowonen. Ik had urgentie op de woning en kreeg ik een verrookte woning waar alles geel en vies was van de rook ,ik was hier niet blij mee je kunt toch niet zomaar hier iemand in zetten met een kind maar ik mocht blij zijn met een woning anders kwam ik weer onder aan de lijst.

    Prowonen gaf als tip speciale verf voor muren die verrookt waren. Nou dat heb ik gebruikt maar ook kwamen hier de gele vlekken door heen, na veel bellen heb ik een emmer verf gekregen zodat ik de woning kon verven. Maar helaas met gewone verf gaat dit niet lukken en heb ik mijn woning door een stukadoor moeten behandelen( op eigen kosten)
    Maar dit was helaas niet het enige elke verwarming wat in de woning zat was zo vies en geel en als die aan stonden stonk me huis weer naar rook.
    Ook kwamen er nicotine druppels van de deuren gelekt boven en beneden( uit eindelijk 2 nieuwe verwarmingen gekregen en nieuwe deuren maar helaas niet overal want die waren in hun ogen prima.

    Ook was er op de zolder veel plekken van oude lekkage en bij de slaapkamer schimmel en veel vocht en op twee kamers rotte kozijnen.
    Heb dit meerderen malen benoemd dat dit niet oke is en dat er wat aan gedaan moet worden. Heb een brief gestuurd naar de directeur van prowonen met mijn verhaal.
    Ik kreeg terug dat er veel vervangen was aan mijn woning zoals verwarming en deuren en pot verf en kreeg als tip hoe ik om moest gaan met vocht.
    Toen ik dit las was ik er echt klaar mee.
    Het is toch niet normaal dat deze mensen van prowonen zo omgaan met mensen.

    Alle ergste is dat ze engerie labels voor de woning geven wat nooit kloppend is en dat ze ook elke jaar de huur verhogen.
    Ik ben benieuwd of hun zelf in zo woning gaan zitten.
    Erg jammer dit.
    Dus ik zou zeggen neem prowonen maar eens goed onder de loep.

    En heb respect voor de mensen die alle klusjes op moeten knappen voor prowonen, want die kunnen hier niks aan doen.

  12. Met het vorige bestuur was het inderdaad rampzalig, maar er zit verbetering in nu met de nieuwe. Let wel: die zit er nog maar net en is wel wat dit betreft niet met de neus in de boter gevallen. Zij moeten nu al dat achterstallige beleid van 40 jaar zien in te halen. Denk niet dat ze in een korte tijd dit allemaal kunnen maar ze doen meer dan hun best. Dit negatieve nieuws is dus niet heel terecht. Ons huis was ook super slecht, maar is begin dit jaar gerenoveerd. Het zal nog wel even duren voordat ze alle huizen aan hebben kunnen pakken, maar twijfel niet aan de inzet van dit nieuwe bestuur daarin. Geef ze alleen de tijd die nodig is om het op de juiste manier te doen

  13. Hulde aan NUB dat ze deze reacties naar buiten durfden te brengen, want meestal houden ze de gemeente en aanverwante instanties uit de wind, maar blijkbaar zit er nu een nieuw bestuur bij NUB en hoopt men dat daar(PROWONEN) geen eric staal(vestia) aan het roer zit. Dus vanaf nu geen jaarlijkse huurverhogingen meer, geen woningen van het gas af(desastreus plan) en airconditioning bij de thoomsewegbewoners.

Reacties zijn gesloten.

Meer nieuws

Scroll naar boven