Geen enkel draagvlak in Geesteren voor landbouwafrit en afsluiting tunnel


GEESTEREN – Maandagavond 16 januari organiseerde de dorpsbelangenvereniging Geesterens Belang een eigen informatieavond over een veilige fietsverbinding tussen Geesteren en Borculo, over de beoogde landbouwafrit op de N825 (Nettelhorsterweg) en over de optie van het afsluiten voor gemotoriseerd verkeer van de tunnel op de Oude Diepenheimseweg. Met ruim 120 inwoners was het een zeer drukke bijeenkomst in café Baan te Geesteren.

 

Afsluiting tunnel
Het afsluiten van de viaduct op de Oude Diepenheimseweg voor gemotoriseerd verkeer werd slecht ontvangen in Geesteren. Na de pauze deelde wethouder Gerjan Teselink mee dat op basis van verkeerstellingen het afsluiten van de tunnel niet noodzakelijk is. Mede door het feit dat er geen draagvlak vanuit Geesteren is, is de afsluiting na deze avond definitief van de baan. Het eerste doel van Geesterens Belang is daarmee bereikt. Teselink gaf ook aan dat een apart fietspad langs de Oude Diepenheimseweg en Geesterse Binnenweg geen prioriteit heeft ten opzichte van andere gevaarlijke wegen in Berkelland. Een werkgroep vanuit Geesteren gaat de komende 3 maanden aan de slag om alternatieven voor de verkeersveiligheid van de Oude Diepenheimseweg en de Geesterse Binnenweg aan te dragen. Hierbij zal worden gekeken naar invullingen waarin de auto te gast is op deze weg en de fietsers het belangrijkste zijn.

Verkeersveiligheid in gevaar
Geesterens Belang is tegen het landbouwafrit en de landbouw passeerhaven die kort voor de helling van de viaduct gesitueerd is in het plan van de provincie Gelderland om de N825 aan te pakken. De aanwezige Geestenaren stonden achter de argumentatie van Geesterens Belang, namelijk dat door het landbouwafrit en deze landbouw passeerhaven géén winst is te behalen op de doorstroming van het verkeer. En dat de verkeersveiligheid er juist mee in gevaar komt.

Het betreft een traject van de N825 tussen de rotonde bij de Molenweg (Melktap) en de rotonde aan de Hekweg, een gebied van zo’n 2.5 kilometer. Middenin in dit stuk ligt het viaduct, waarvoor het verkeer vanuit beide kanten een helling op moet. Met het toevoegen op deze 2.5 kilometer van een landbouw passeerhaven aan de ene kant en een landbouwafrit aan de andere kant, worden (in plaats van veilige) juist onveilige verkeerssituaties gecreëerd. De veiligheid van het landbouwverkeer zelf en dat van andere weggebruikers wordt door het invoegen ná deze landbouw passeerhaven in gevaar gebracht. Tractoren moeten eerst afremmen op de passeerhaven en dan weer optrekken tegen de helling op.

Ook door de landbouwafrit wordt de verkeerssituatie onoverzichtelijker en dus gevaarlijker. Het afrit komt uit net voor de onoverzichtelijke uitgang van het viaduct aan de Oude Diepenheimseweg, tegenover de Pasmansweg, tegenover de uitgang van het Rotmansdiekske en naast de uitgang van de Griemersweg. Het is een onwenselijke verkeerssituatie, zeker voor al onze fietsende schoolgaande kinderen, ook die vanuit de omliggende dorpen Gelselaar en Noordijk! Maar ook voor de leden van voetbal-, tennis- en UNO-vereniging, de scouting en de Hamelandse Ruiters in Geesteren die veelvuldig gebruik maken van de route over de Oude Diepenheimseweg en het viaduct. Dit geldt ook voor gasten van de twee begraafplaatsen aan de Oude Diepenheimseweg, namelijk de Geesterense – en de Borculose begraafplaats. Maar ook voor de bedrijven die aan de Oude Diepenheimse weg en Geesterse Binnenweg zijn gevestigd.

Het landbouwverkeer moet vanaf de landbouwafrit oversteken naar de Pasmanweg en dan de Paralelweg op om vervolgens de Molenweg op te gaan en dan via de rotonde door te gaan richting Lochem. Geesteren is van mening dat deze landbouwafrit leidt tot twee zéér ongewenste lokale situaties.

 

Geen betere doorstroming als effect

Ook van een verbetering van de doorstroming zal geen sprake zijn, omdat het invoegen vanuit de landbouw passeerhaven op de N825 precies tientallen meters voor de helling van de viaduct plaatsvindt. De verwachting is zelfs dat het invoegen van dat landbouwverkeer daar ter plekke zeer moeilijk zal worden. Dit omdat de N825 nu al druk is en in de toekomst nog drukker zal worden, omdat er meer auto’s en vrachtwagens als verkeersbewegingen worden verwacht.

De winst met betrekking tot doorstroming en veiligheid is wel te behalen op het tracéstuk tussen de rotonde bij de Molenweg en de Oude Nettelhorsterweg tot aan de kruising bij de Intratuin – locatie Goorseweg – in Lochem.

 

Zienswijze indienen

De Berkellandse politiek is unaniem tegen en heeft het college van B&W opgedragen een zienswijze in te dienen vanuit de gemeente Berkelland tegen dit landbouwafrit.

Ook Geesterens Belang en vele inwoners van het dorp dienen een zienswijze in bij de provincie met als doel dat de landbouw afrit en de landbouw passeerhaven voor de viaduct geschrapt worden.

Het indienen kan nog voor 25 januari. Zie www.geesterengld.nl daar staat de zienswijze klaar die kan worden gebruikt.

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven