Het belang van een goede onboarding bij nieuw personeel


BERKELLAND – Als bedrijf is een goed onboardingsproces voor nieuw personeel ontzettend belangrijk. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat iemand op zijn of haar eerste werkdag begint en niet eens toegang heeft tot bijvoorbeeld het systeem of er geen werkkleding klaarligt? Niet alleen ontzettend vervelend voor de persoon in kwestie, maar ook voor het bedrijf. Juist omdat dit zo ontzettend belangrijk is, is een goed onboarding proces een belangrijke eerste stap om een nieuwe werknemer direct thuis te laten voelen in een nieuwe omgeving. Heel simpele dingen zoals het uitleggen waar en wanneer er pauze gehouden wordt, hoe het zit met vakantieaanvragen en tal van andere zaken, zorgen ervoor dat iemand zich veel zekerder voelt en ook direct met een goed gevoel begint aan zijn of haar eerste werkdag. Hoe je dit het beste kunt doen, vertellen we je aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden.

Wat is onboarding?
Voordat we dieper ingaan op het belang van goede onboarding, is het belangrijk om te begrijpen wat onboarding eigenlijk is. Onboarding is het proces waarbij nieuwe medewerkers stap voor stap in de organisatie, cultuur en taken die bij hun nieuwe functie horen worden geleid. Het gaat verder dan alleen het verzorgen van de administratieve formaliteiten zoals het tekenen van contracten, vog aanvragen digitaal en zorgen dat ze kunnen inloggen. Een goede onboarding legt de basis voor een succesvolle samenwerking en zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen binnen het bedrijf. Het is dus ook belangrijk om hier als bedrijf in te investeren. Het voordeel is namelijk, dat wanneer het proces een keer staat, je dit tot in lengte van jaren kunt gebruiken voor alle nieuwe instroom.

Werknemer is sneller productief
Het uiteindelijke doel van een onboarding is om ervoor te zorgen dat de werknemer zo snel mogelijk volledig kan meedraaien binnen het bedrijf. Het is daarom dus ook belangrijk dat ze weten wat hun taken zijn en ook hoe deze uitgevoerd moeten worden. Door nieuwe werknemers in de eerste paar dagen of zelfs weken goed te begeleiden, zorg je ervoor dat ze zichzelf de basis snel eigen maken en dus ook veel sneller de productiviteit kunnen leveren die je als werkgever van ze vraagt.

Betrokkenheid
Je kunt je voorstellen dat wanneer je aan je eerste werkdag begint en niet alles is geregeld, dit niet bepaald een prettig gevoel geeft. Je zult al snel het idee hebben dat je er niet toe doet, waardoor ook de betrokkenheid direct ver te zoeken is. Door een nieuwe werknemer direct vanaf de eerste dag bij de hand te nemen, zul je merken dat ze zich vele malen betrokken voelen bij het bedrijf, wat uiteindelijk ook de productiviteit ten goede zal komen.

Maak een goed plan
Wat vooral belangrijk is, is dat je al tijdens het sollicitatie proces uitlegt hoe jullie als bedrijf te werk gaan op het moment dat iemand wordt aangenomen. Zo kan het zijn dat je als werkgever een VOG nodig wilt zien, zodat je zeker weet dat iemand geen strafbare feiten op zijn of haar naam heeft staan. Overigens kun je ook een vog digitaal aanvragen zonder werkgever, voor bijvoorbeeld migratie. Wel kan het zijn dat deze op andere zaken is getoetst dan wat je werkgever wil zien. Naast de eventuele formaliteiten, is het ook fijn om als eventueel nieuwe werknemer te weten wat je te wachten staat. Je zult namelijk merken dat wanneer je tijdens het sollicitatiegesprek aangeeft dat ze de eerste dagen, weken of zelfs maanden aan de hand worden meegenomen, er vaak een enorme last van hun schouders valt.

 

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven