Hoe kun je personalisatie gebruiken om je online marketing strategie te optimaliseren?

BERKELLAND – Ten eerste: waarom is marketing personalisatie belangrijk en is het echt zo belangrijk? Ja! We blijven mensen, en ook in de rol van een consument, vinden we een persoonlijke ervaring en benadering het fijnste. Zo draagt personalisatie er toe bij dat je een betere relatie met je klantengroepen kunt opbouwen, denk aan het voorbeeld van een restaurant waarbij een barman, eigenaar of bediende de vaste gasten kent, of een winkelmedewerker die je vriendelijk begroet en naar je dag vraagt. Zo leer je als bedrijf niet alleen meer over je doelgroep, maar kun je ze ook beter overtuigen om met jou in zee te gaan.

Personalisatie gebruiken in de online marketing strategie van jouw bedrijf
Het begint bij data. Op basis van data van jouw doelgroep, hun customer journey of hun klikgedrag kun je een heleboel personaliseren. Analyseer jouw website bijvoorbeeld eens grondig aan de hand van Google Analytics of Search Console, wij durven te wedden dat je dingen tegenkomt waar je nog niet aan had gedacht. Op basis hiervan kun je websitepagina’s optimaliseren, uitbreiden of zelfs verwijderen. Dat laatste is het geval wanneer een websitepagina niet meer doet wat deze zou moeten doen.

Op grote schaal personaliseren met lokale SEO
Lokale SEO is bij uitstek een effectieve marketingstrategie voor lokale ondernemers en kleine bedrijven. Als je bedrijf of website namelijk niet is geoptimaliseerd voor lokale zoekopdrachten, kun je potentiële klanten mislopen. Als je wilt dat je bedrijf relevant blijft, is lokale SEO essentieel. Ook dit hoeft niet moeilijk te zijn, je moet alleen wel even weten waar je moet beginnen. Denk aan het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf pagina en het verbeteren van de landingspagina’s op je website.

E-mailprogramma’s zoals Mailchimp gebruiken voor e-mail personalisatie
Van analyses van de website het delen van je merk met anderen, personalisatie kan leiden tot hogere conversiepercentages, aldus Van Dongen Online SEO bureau, ook is het goed om te denken aan e-mail personalisatie voor jouw bedrijf.

In Mailchimp kun je bijvoorbeeld variabele gegevens invoegen, zoals de naam van de ontvanger, in zowel de onderwerpregel als de inhoud van de e-mail. Dit wordt vaak aangeduid als “merge tags” in Mailchimp. Je kunt |FNAME| gebruiken om de voornaam van de ontvanger in te voegen. En hoe dan verder?

Denk aan outreach op speciale dagen (een verjaardag bijvoorbeeld). Door gepersonaliseerde aanbiedingen of advertenties te sturen op deze speciale dagen, kun je je klanten laten zien dat je om hen geeft. Ja echt, zelfs met advertenties! Deze kunnen leiden tot terugkerende aankopen en een grotere loyaliteit aan je merk.

Je kunt zelfs om feedback vragen per e-mail
Ook dit is zeker een manier om jouw content en werkwijze te personaliseren! Deze manier wordt onderschat en nauwelijks gebruikt, maar wat niet veel mensen weten, is dat deze manier ook erg gewaardeerd wordt door klanten en gebruikers van jouw dienst of product. Zij voelen zich namelijk serieus genomen doordat er rekening gehouden wordt met hun behoeften en wat zij vinden van jouw bedrijf. Vraag dus gerust om feedback van je klanten, de output kun je gebruiken om je marketing strategie te verbeteren, of om je hele bedrijfsvoering om te gooien!

Chatbots gebruiken om jouw doelgroep persoonlijk aan te spreken
Maar dat is toch juist helemaal niet persoonlijk? Hoor ik je denken. Toch écht wel. Die slimme chatbots zijn eigenlijk net als de behulpzame medewerkers in een winkel. Ze staan altijd paraat om een praatje te maken en je te assisteren bij al je vragen en zorgen. Je kunt ze instellen om je de beste suggesties te geven en je een soepel en gepersonaliseerd gesprek te bieden, net als die vriendelijke gezichten in de winkel. Laat die chatbots maar voor je werken!

 

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven