Als ondernemer inspelen op trends: zo doe je dat!


BERKELLAND – Wanneer je als onderneming wilt blijven groeien, is het ontzettend belangrijk dat je bij de tijd blijft. Zo is Netflix destijds bijvoorbeeld slim overgestapt van verhuurder van DVD’s naar streamingdienst en hebben bijna alle fastfoodketens een groot assortiment vegan producten. Je kunt van alles doen om op de hoogte te blijven van de laatste trends. Zo kan het nuttig zijn om via een sprekersbureau een trendwatcher in te schakelen. Zo blijf je als bedrijf bij de tijd!

Trendwatchers
Het kan ontzettend nuttig en inspirerend zijn om trendwatchers te laten spreken bij jou op het bedrijf. Een trendwatcher is erin getraind om ontwikkelingen binnen de maatschappij vroeg te signaleren en op basis daarvan voorspellingen te doen wat betreft trends in het komende jaar. Door op de hoogte te zijn van komende trends kun je daar slim op inspelen. Kijk maar naar Mc Donalds, die meegegaan is met de gezondheidshype door meer salade en dergelijke aan te bieden op het menu.

Sociale media
Sociale media is dé plek waar trendsetters samenkomen en de wereld beïnvloeden. Probeer daarom actief te blijven op sociale media. Of vraag een team om actief te blijven. Het is belangrijk niet alleen je eigen feed te bekijken, omdat jouw algoritme alleen aanbiedt wat jij interessant vind. Bekijk ook de reeels en posts die wereldwijd trending zijn.

De concurrent
In het kader van beter goed gestolen dan slecht bedacht: houd je concurrentie nauwlettend in de gaten. Ook de concurrent probeert immers in aanbod bij de tijd te blijven. Kijk bijvoorbeeld naar de kappersbranche, waar steeds meer vraag is naar kappers die gespecialiseerd zijn in krullend haar en die producten aanbieden die vallen binnen de eisen van de Curly Girl Methode. Gaat jouw concurrent hier ook op over? Dan is het voor jou misschien ook tijd om dit voorbeeld schaamteloos te volgen.

Mogelijkheid tot flexibiliteit
Wanneer je als onderneming bij de tijd wil blijven en trends wil volgen, om jezelf als bedrijf relevant te houden en geen klanten te verliezen, is het belangrijk dat je als bedrijf ook flexibel bent en openstaat voor drastische veranderingen. Dit vergt vooral een hoop durf, durf om te investeren in iets compleet nieuws. Het beste voorbeeld hiervan is nog altijd Netflix, dat de hele structuur van het bedrijf omgooide en een compleet nieuw product ging aanbieden. Van een bedrijf dat fysieke DVD’s verhuurde, veranderde Netflix in een streamingdienst. Gedurfd, maar het bleek een gouden greep te zijn.

Kennis van de doelgroep
Iedere doelgroep kent weer andere trends. Het maakt ontzettend uit voor wie jouw diensten of producten bedoeld zijn. Speel je in op wat jongere mannen? Daar is fitness en gezonde levensstijl met focus op persoonlijke groei en spiergroei bijvoorbeeld een trend. Onder veel jongeren is duurzaamheid een trend, terwijl het onder de oudere generatie tegenwoordig juist weer belangrijk is om in te spelen op eenzaamheid. Het is belangrijk om je bewust te blijven van wat er speelt binnen jouw specifieke doelgroep, zodat je daar bewust op in kunt spelen.

 

Deel dit artikel:

Meer nieuws

Scroll naar boven