Fase twee van ‘Op de Bleek’ wordt gestart

EIBERGEN – Begin maart start Ter Steege Vastgoed Rijssen met de bouw van zes rijwoningen en tien patiowoningen in nieuwbouwwijk ‘Op de Bleek’ in Eibergen (voormalig KTV-terrein). De bouw van de zestien woningen is onderdeel van de tweede fase van ‘Op de Bleek’. De bouw van de eerste fase is eind 2009 afgerond. Ook alle vervuilde grond is afgevoerd. Op vervuilde grond mag niet gewoond, dus ook niet gebouwd worden. Nu de grond helemaal schoon is, staat niets de bouw meer in de weg.

“De rijwoningen en patiowoningen zijn al een tijdje in verkoop. De belangstelling is altijd groot geweest, maar mensen gingen niet over tot koop. Het vertrouwen om de eigen bestaande woning te verkopen ontbrak. Sinds de start van het nieuwe jaar is een duidelijke stijgende lijn in woning verkopen zichtbaar. Vier van de zes rijwoningen zijn verkocht en van de tien patiowoningen zijn vijf woningen verkocht en staan twee woningen onder optie. Door te starten met de bouw verwachten wij zeker meer mensen die over gaan tot de koop van een nieuwbouwwoning”, laat Roy Nijenhuis weten.

Ter Steege Vastgoed heeft twee hoek-, vier tussen- en tien patiowoningen ontwikkelt. Het ontwerp van de woningen is gemaakt door 4D architecten uit Enter. Vooral het ontwerp van de rijwoning is erg bijzonder. De architectuur verwijst naar de gebouwen met shed daken die ooit op deze plek stonden. De patiowoningen hebben een keuken, woonkamer, badkamer en slaapkamer op de begane grond en twee logeerkamers op de verdieping. De woningen zijn bijzonder door de ligging van de patiotuin aan een oude Berkelarm.

Deze stroom wordt op de oorspronkelijke plek van deze arm aangelegd en is na realisatie bevaarbaar voor de Berkelzomp. De wijk ‘Op de Bleek’ is een woonwijk waar voornamelijk eengezinswoningen worden gerealiseerd. Daarnaast blijven resten uit het verleden zichtbaar als het voormalige schaftlokaal en de volledig gerenoveerde schoorsteen. De nieuwe woonwijk is voor iedereen vrij toegankelijk. Hierdoor is niet alleen in de weekenden, maar ook door de week onder andere de bouw van de rijwoningen goed te volgen.

[nggallery id=1052]

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Fase twee van ‘Op de Bleek’ wordt gestart”

  1. Aangezien er strak 100 woningen worden gesloopt 2012 i.v.m. de nieuwe rondweg N18 en mensen zeer gehecht zijn aan Eibergen kunnen ze nu toch al met Fase 3 beginnen.

  2. Laten ze die vastgoedlui eerst maar eens screenen op hun kerdietwaardigheid en daarna naar huis sturen. Pas dan moeten ze de berkellandse bouwers maar eens polsen of die capabel genoeg zijn om betaalbare huurwoningen te bouwen voor de gewone man/vrouw of tellen die niet meer mee. Voor de “kale kack”is al genoeg gerealiseerd. (zwarfgait, bouwpaus b.d.)p.s. betaalbaar = 199 euro per maand

  3. Het blijkt toch knap hoe mensen van elk positief bericht iets negatiefs kunnen maken. Get a life!

  4. Afdwingen investeringen helpt bouw
    Binnenlandsbestuur 26.02.10 • 0 reacties

    Meebetalen aan publieke voorzieningen én ook nog winst maken op bouwprojecten. Het kan. Gemeenten moeten dan wel op tijd hun eisen stellen aan projectontwikkelaars en speculatie bestrijden.
    Dat blijkt uit vergelijkend internationaal onderzoek van Demetrio Muñoz Gielen, promovendus aan de Radboud Universiteit. Muñoz onderzocht bouwplannen in Engeland, Spanje en Nederland, waarbij niet de gemeente, maar particuliere partijen de grond in eigendom hebben, een situatie die voor de meeste Nederlandse gemeenten opgaat.

    Hét grote probleem bij veel bouwprojecten in Nederland is de financiering van publieke voorzieningen, zoals openbaar groen, bestrating en infrastructuur, maar ook bijvoorbeeld sociale woningbouw. In Nederland draait in de praktijk de overheid op voor een belangrijk deel van die kosten. Ook worden, volgens Muñoz, door tijdverslindend overleg hoge plankosten gemaakt voordat ook maar iets is gebouwd. De oorzaak ligt in de Nederlandse planningstraditie. ‘We zijn niet gewend om heel vroeg in het planproces duidelijke eisen te stellen. In plannen worden vooral boterzachte uitgangspunten opgenomen.’

    Als het aan Muñoz ligt komt daar verandering in: ‘Als in een vroeg stadium eisen worden gesteld, dan weet iedereen waar hij aan toe is. Daardoor kan de grondprijs dalen, en omdat sneller gebouwd kan worden. Dat leidt tot aanzienlijke kostenbesparingen. Het gevolg is dat projectontwikkelaars eerder geneigd zijn meer te investeren in publieke voorzieningen.’

    Speculanten

    De onderzoeker keek naar Engeland en Spanje, nadat een quickscan had uitgewezen dat daar heel anders wordt omgegaan met de financiering van publieke voorzieningen. Zo werd 15 jaar geleden in de Spaanse regio Valencia, een nieuwe, zeer succesvolle stedelijke herverkavelingsregeling geïntroduceerd die het mogelijk maakt om de macht van speculanten te doorbreken. Door grondspeculatie liepen projecten veel vertraging op.

    De Spaanse regelgeving stelt gemeenten nu in staat om een deel van de grond voor publieke voorzieningen te reserveren én investeringen af te dwingen die nodig zijn voor die voorzieningen. Eigenaren die niet mee willen doen, kunnen desnoods worden uitgekocht, maar dat levert ze financieel altijd minder op dan wél meewerken. Bovendien wordt door ontwikkelaars ingezien dat de publieke voorzieningen hun vastgoed veel meer waarde geven. De herverkavelingsregeling leidde na de introductie in de jaren negentig tot een verachtvoudiging van de bouwproductie. Tegenwoordig hoeft de overheid er niet of nauwelijks voor de kosten van de publieke voorzieningen op te draaien. Ze loopt dus ook geen financiele risico’s.

    Wet

    Of invoering van een vergelijkbaar systeem in Nederland op korte termijn een positief effect heeft op de ingezakte bouwproductie, is volgens Muñoz nog maar de vraag. Veel kosten voor grondverwerving en planontwikkeling zijn al gemaakt en men zal eerst een verlies moeten accepteren. Voor de middellange en lange termijn zou het beter werken. Essentieel is in ieder geval dat de overheid in een vroeg stadium duidelijke eisen stelt over de bijdragen die zij voor publieke voorzieningen wil hebben. Vervolgens kunnen gemeenten met marktpartijen op herverkaveling gebaseerde privaatrechtelijke afspraken maken.

    Verankering in de wet biedt volgens Muñoz de beste garantie om gemeenten in staat te stellen ruimtelijke projecten te versnellen en de financiering van voorzieningen te waarborgen.

Reacties zijn gesloten.

Meer nieuws

Scroll naar boven