Plus voert actie voor beter glas scheiden

EIBERGEN – Als het aan de ondernemer van SSK supermarkt Plus Koenders ligt, gaat er méér glas in de glasbak. Daarom wordt in de winkel vrijdag 22 mei de campagne ‘Glas in ‘t Bakkie’ gevoerd. Ondernemer Marc Koenders: “Met deze actie moedigen we onze klanten aan alle glas te scheiden. Want glas hoort in de glasbak. Alleen dan kan het hergebruikt worden.”

Gemiddeld gezien staan wij Nederlanders er in Europa niet slecht op als het gaat om glas scheiden. Jaarlijks zamelen we zo’n 350 miljoen kilo glas in uit huishoudens, dat is bijna 22 kilo per persoon. Maar bij het normale restafval zit ook nog eens 100 miljoen kilo glas. Jammer, want glas is 100% recyclebaar. Voor elke kilo glas uit de glasbak, kan met een minimum aan grondstoffen en energie weer een kilo bruikbaar glas worden gemaakt.

Er moet dus méér glas gescheiden worden, vindt ook ondernemer Marc Koenders: “Wij dragen het Super Supermarkt Keurmerk (SSK), wat staat voor lokaal en maatschappelijk betrokken ondernemerschap. Een belangrijk thema binnen het SSK is ‘afvalinzameling en –reductie’, waartoe ook het scheiden van afval behoort. Graag betrekken we ook onze klanten daarbij. Zo kunnen zij in onze winkel of net daarbuiten  [inzamelingsmogelijkheden, bv: glas, batterijen, frituurolie, kleding, schoenen, cartridges, en spaarlampen kwijt, zodat die niet tussen het ‘normale’ restafval verdwijnen. Maar we zijn ambitieus, dus we streven altijd naar nog meer afvalscheiding.”

Om klanten te stimuleren meer glas in de glasbak te gooien, zal op vrijdag 22 mei 2015 SSK supermarkt Plus Koenders bevolkt worden door een campagneteam van Glas in ‘t Bakkie. Dat gaat klanten actief wijzen op het belang en het gemak van glas scheiden. Glas mag namelijk voortaan mét dekseltjes en voedingsrestjes in de glasbak. ‘Leeg is schoon genoeg’, is het credo. Ook reikt het campagneteam gratis stevige tassen uit, waarmee het glas naar de glasbak vervoerd kan worden.

De campagne is een initiatief van Nedvang, regisseur van de inzameling en recycling van verschillende soorten verpakkingsafval. Samen met Stichting Super Supermarkt Keurmerk (SSK) rolt Nedvang de campagne grootscheeps uit in SSK supermarkten door het hele land. Stichting SSK reikt het Super Supermarkt Keurmerk uit aan zelfstandige supermarktondernemers die zich extra inzetten voor de leefbaarheid in en (net) buiten hun supermarkt.

In het SSK staan zeven thema’s centraal: lokale betrokkenheid, stimulerend personeelsbeleid, onderscheidend assortiment, duurzaam met energie, veiligheid en preventie, afvalinzameling en –reductie, en transport en logistiek.

Deel dit artikel:

1 gedachte over “Plus voert actie voor beter glas scheiden”

Reacties zijn gesloten.

Meer nieuws

Scroll naar boven