Achterhoek wil miljarden inzetten voor N18

ACHTERHOEK – De Achterhoek ziet kansen om de volledige N18 te verbreden en de spoorverbinding naar de regio te verbeteren. Het kabinet wil de komende vijf jaar in totaal twintig miljard euro investeren in een fonds, een deel van dat bedrag moet doorvloeien naar infrastructuur in de Achterhoek. Het bedrag wordt ondergebracht in het Nationaal Groeifonds. Dit fonds wordt ingezet voor kennisontwikkeling, fysieke infrastructuur en onderzoek, ontwikkeling en innovatie. Vijf jaar lang kent het kabinet hieruit jaarlijks vier miljard euro toe aan ingediende projecten. De plannen in de Achterhoek liggen volgens 8RHK Ambassadeurs al klaar. “Het plan is om de N18 tot een volwaardige 2×2 rijstrook, 100 km en ongelijkvloerse doorstroomweg te maken”, laat 8RHK Ambassadeurs, een samenwerkingsverband van ondernemers, organisaties en overheden, weten. “De RegioExpres brengt met een combinatie van stop- en sneltrein de Achterhoek twintig minuten dichterbij de grote steden van Nederland en vice versa.”

De plannen voor de RegioExpres, de N18 en een nieuw vervoerssysteem onder de noemer ‘Mobility as a Service’ voldoen volgens 8RHK Ambassadeurs aan de gestelde financiële eisen vanuit Het Rijk. Een voorstel heeft een minimumomvang van 30 miljoen euro, terwijl er geen maximum geldt. In oktober wordt in de raad van 8RHK Ambassadeurs gesproken over het plan.“Om onze krachtige regio op peil te houden en te verbinden met andere, is een betere ontsluiting in, van en naar de Achterhoek écht nodig”, aldus Mark Boumans, burgemeester van Doetinchem en voorzitter van 8RHK Ambassadeurs, over het belang van de investeringen. “Duurzaamheid staat daarbij voorop.”

 

Artikel: REGIO8

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Achterhoek wil miljarden inzetten voor N18”

  1. 60 jaar geleden zijn de plannen voor de N18 gemaakt er is o.a. door de gemeente Eibergen toender tijd grond aangekocht en er moesten boerderijen weg dat heeft veel geld gekost men dacht toen dat het de oostelijke variant zou worden later bleek dat het de westelijke variant werd dus bestuurlijke onkunde en nu 60 jaar later nu die weg vanaf Varsseveld tot aan Haaksbergen een 1 baans weg is geworden wat in wezen een karrespoor is waar eerder al behoorlijk tegen geprotesteerd is en we begrijpen er nog steeds niets van nu gaat men ons vertellen dat het een 2 baans weg moet worden ? Dat is nog steeds behoorlijk bestuurlijke onkunde wie dit nu bedacht heeft heeft een behoorlijke berg boter op zijn hoofd maak die onzin maar aan de kat wijs wie zijn jullie voor de gek aan het houden jullie hadden 30 jaar geleden al moeten beginnen met protesteren nu ben je een beetje te laat

  2. Door regionaal in plaats van lokaal te blijven denken zou dat zielige Achterhoekse spoorlijntje behoorlijk verbeterd kunnen worden. Met een beetje hulp van alle klimaat doelen/plannen moet dat over 30 jaar (weer) lukken. Misschien nu ook vast regelen dat Koningin Amalia de nieuwe spoorlijn komt openen !.

Reacties zijn gesloten.

Meer nieuws

Scroll naar boven