Twee ‘autobaanpartijen’ botsen na vijf jaar over ‘hun’ N18 in Achterhoek Raad


BERKELLAND – Walter Leemreize (CDA) en Kees Porskamp (VVD) zijn gebotst over de opwaardering van ‘hun’ N18. Na vijf jaar samen optrekken, zolang als de Achterhoek Raad bestaat, stonden ze maandagavond opeens tegenover elkaar. Er was geen discussie over het feit dat een twee maal tweebaans N18 met maximaal 80 kilometer per uur de stip aan de horizon wordt richting 2040, maar wél het feit dat de omwonenden niet zijn meegenomen in dat plan.

Ze waren politieke bloedbroeders als het om de N18 ging, de ‘verkeersaorta’ van Varsseveld naar Groenlo. Nou, vooruit, naar Enschede dan. Maar beide raadsleden, met hun partijen CDA en VVD de coalitie in Oost Gelre, richten zich nu vooral op het eerste gedeelte van het tracé. Ze hebben vanaf het allereerste begin van de Achterhoek Raad direct en met grote regelmaat geijverd voor de opwaardering van de weg.

Snelweg uit beeld
Ze gingen aanvankelijk elk jaar voor een A18, maar een snelweg is inmiddels uit beeld. Dat gold ook voor een 2 maal tweebaans weg met 100 kilometer per uur, te kostbaar, en dus kwam Bart Porskamp uit op maximaal 8o kilometer per uur. De VVD-wethouder van Oost Gelre en lid van de Achterhoek Board verklaarde dat er voor een 80 kilometerweg de minste, verkeerskundige aanpassingen hoeven te worden gedaan, dus financieel behapbaar.

Maar Bart Porskamp zette de Achterhoek Raad maandagavond ook voor het blok: er móest een beslissing worden genomen, anders zou de beschikbare 7 miljoen euro in de subsidiepot verdampen. Aanleiding voor Kees Porskamp gas te geven en met gestrekt been tegen de motie van politiek kompaan Leemreize in te gaan. De laatste was namelijk verbolgen dat het CDA in Oost Gelre niet in de gelegenheid was geweest de omwonenden in te lichten. “We worden buitenspel gezet”, concludeerde Leemreize, die bij het indienen van de motie voor uitstel van het herinrichtingsplan steun kreeg van andere fracties in Oost Gelre.

Verbaal gevecht
Leemreize zou zijn aangesproken door boze grond- en woningeigenaren, maar Kees Porskamp ‘had andere geluiden gehoord’. Op die wijze ontspon zich een verbaal gevecht tussen twee politieke haantjes, die niet voor het eerst de Achterhoek Raad bestookten met de N18. Alleen nu niet schouder aan schouder, maar recht tegenover elkaar. Het onderlinge gekrakeel ontlokte een zuchtende Maarten op de Weegh (PvdA Doetinchem) tot de frustrerende reactie ‘dat het in de Achterhoek Raad veel te vaak over de N18 gaat’.

Han Boer
Hoe dan ook, Leemreize en medestanders wilden drie maanden uitstel van het besluit tot maart, de 7 miljoen euro ten spijt. Dat ging Han Boer (D66 Berkelland) niet ver genoeg, met de verwijzing naar het tracé tussen Groenlo en Haaksbergen, dat niet in de opwaardering wordt meegenomen, Daardoor dreigt de twee maal éénbaansweg over Berkellands grondgebied een volgende flessenhals te worden. “De raad van Berkelland moet hier ook iets van vinden, voor een aanvaardbaar alternatief heb je meer tijd voor nodig dan drie maanden. Wij willen dat het héle tracé doorstroomt”, betoogde Boer. Het Berkellandse raadslid kreeg echter niet zijn zin, zoals Leemreize het beoogde uitstel zag verdampen. Van de 155 leden van de Achterhoek Raad stemden er 130 voor het herinrichtingsvoorstel van Bart Porskamp. De nieuwe N18-stip aan de horizon van Varsseveld naar Groenlo wordt een twee maal tweebaansweg met maximaal 80 kilometer per uur. Kees Porskamp kon tevreden naar de afsluitende borrel met bitterbal en Walter Leemreize uiteindelijk ook. Hij had voor zijn achterban zijn punt gemaakt en wist óók: vanaf maart trekken ze weer sámen op voor de opwaardering van ‘hun’ N18 dwars door Oost Gelre.

Door: REGIO8 

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Twee ‘autobaanpartijen’ botsen na vijf jaar over ‘hun’ N18 in Achterhoek Raad”

  1. Misschien is een cursus Nederlands iets om een echt stuk in goed Nederlands in de krant te zetten. Bovendien hebben wij een autosnelweg en geen autobaan.

  2. N 18 is naar 4 baans helemaal niet nodig word het alleen maar drukker in deze omgeving Zowel wonen als maakindustrie /bereikbaarheid DAAR GAAT HET OM .Kunnen we weer huizen bouwen en industrieterreinen aanleggen laat de mensen en asielzoekers maar komen. Laat de achterhoek lekker met rust en blijft het colissenlandschap behouden hier (weg met de industrie)!!!!

  3. Maak gewoon een 3 baansweg zoals ze in duitsland al jaren bestaan. Kijk naar de weg Bocholt richting de A3

Reacties zijn gesloten.

Meer nieuws

Scroll naar boven