Jongens trots op eigengemaakt ‘monster’

NEEDE – De neven Mark Vreemann (19) en Remi Vreemann (22) kregen als jonge techneuten het afgelopen jaar de kans zelfstandig een nieuwe toptractor te bouwen voor tractorpulling. Zaterdag in Lochem moet hij klaar staan. Dan gaat het gas er vol op bij Achterhoeks enige vertegenwoordiger in de 950 kg vrije klasse. Maar eigenlijk hebben ze hun scores al binnen. ”Toch nog even een steun aan het frezen voor de brandstoftank. We denken dat dit nodig is”, verontschuldigt Remi zich als we hem bezoeken. Mark komt binnen met de net gespoten brandstoftank onder de arm. ”Voorlopig zo, het definitieve spuitwerk doen we komende winter wel bij Motordesign Beerten in Borculo waar mijn vader werkt. Nu geen tijd meer voor. De Vampire moet nu af, het is zo zaterdag.” De toon is daarmee meteen gezet.

Twee techneuten die gedreven toewerken naar de pullingwedstrijd in Lochem, waar ze komende zaterdag met de nieuwe Vampire op de baan zullen verschijnen. “Een unieke kans” noemen de beide neven het project nieuwe Vampire. Een kans die ze het afgelopen najaar aangeboden kregen door hun vaders Bennie en Kees Vreemann van het Vampire tractorpullingteam te Neede. Beide neven draaiden al volop mee in het team en waren dikwijls te vinden in de werkplaats aan de Handelsweg. Bennie Vreemann runt daar het bedrijf VSP (Vreemann Special Parts)  en is als teamcaptain verantwoordelijk voor het project nieuwe Vampire.

Bennie geeft aan dat de oude Vampire na 12 jaar aan vervanging toe was. Om aansluiting bij de internationale top te houden is toepassing van nieuwe technieken en meer vermogen nodig. Het leek hem goed voor de ontwikkeling van de jonge techneuten Remi en Mark dat ze zelfstandig de nieuwe puller zouden bouwen. Dat is volgens hem de beste leermeester.

Mark zocht op dat moment een passende afstudeeropdracht voor zijn studie werktuigbouwkunde aan het ROC in Hengelo. Hij liep daarvoor stage bij fabrikant EML Trikes & Sidecars uit Neede. EML was wel in voor het ontwikkelen van zo’n frame voor de Vampire. En zo werd het frame van de nieuwe Vampire zijn afstudeeropdracht. Mark: ”Ik heb daar veel van geleerd. Het is niet alleen een frame tekenen, krachtenberekeningen maken en bouwen. Het moet ergonomisch ook kloppen voor de rijder en het geheel moet sleutelvriendelijk zijn.”

Remi, met dezelfde opleiding op zak: ”We hebben samen veel achter de computer gezeten om de trekker te ontwikkelen. En dan loop je in de praktijk nog tegen problemen op die je op de computer niet ziet.” Concessies doen kan niet. ”Het moet zo licht en effectief mogelijk allemaal. Er komt toch 3000 pk op een machine die met rijder startklaar maximaal 950 kg mag wegen. Eigenlijk staat hier zeg maar en Ford Ka met 50 x zoveel vermogen. Zo moet je het ongeveer zien.”

De heren zijn zichtbaar trots op het eindresultaat. Mark: ”Onze opzet is prima geslaagd. De nieuwe Vampire heeft een topmotor (een echte 8,3 liter V8 dragracemotor) en voldoet in bouw aan de modernste eisen. Met dit unieke concept denken we ons te kunnen onderscheiden.“ Hij wijst daarbij subtiel op de ultra lage, naar voren geschoven positie van de rijder en de unieke aandrijflijn van VSP. Remi vult aan: “In nabouwen geloven wij niet. Je moet het anders doen.” Het project heeft beide jonge techneuten nu al verder gebracht. Mark kon na zijn studie direct aan de slag bij K-M-P Motorsport Products te Enschede en Remi begon onlangs, mede dankzij de opgedane kennis, in een nieuwe functie als technisch adviseur aandrijftechniek bij Kramp Varsseveld.

Voor de jongens is zaterdag op de thuiswedstrijd in Lochem  natuurlijk de grote finale. Remi:  ”De moderne pullers kennen maar één rijstrategie; meteen vol gas. Als alles goed gaat weten we na een run waar we staan.”

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Jongens trots op eigengemaakt ‘monster’”

  1. Robert Helmstrijd

    Heel veel succes en zorg dat je hem heel houd, we komen wel kijken.

Reacties zijn gesloten.

Meer nieuws

Scroll naar boven