Bevelvoerder zeer openhartig over brand!

EIBERGEN – Geschreven door postcommandant Martijn Boeijink na aanleiding van de brand op 5 augustus: Na een stuk hard te hebben gelopen met een brandweer collega en nog even in de kantine te hebben na gekletst met een paar andere brandweer collega’s die bezig zijn met de website, besluit ik om tegen 19:20 uur naar huis te gaan. Terwijl ik de parkeerplaats bij de brandweerkazerne af wil rijden, komt er een buurtbewoner met de vraag of ik van de brandweer ben. Ik bevestig dit en tegelijkertijd wijst hij mij op de toen reeds grote rookkolom die over mijn schouder zichtbaar is. Ondanks dat op dat moment de pager (waar onze meldingen op binnen komen) nog niet is afgegaan, besluit ik om een melding aan te maken en te kijken waar de dreigende rookkolom vandaan komt. Dat het serieus is, is mij dan al wel duidelijk.

Samen met de collega’s die ook nog op de kazerne zijn, bezetten wij de eerste tankautospuit. Op het moment dat we instappen gaat onze pager: Schuurbrand aan de Keerdijk 2 te Eibergen. De centralist op de meldkamer van de brandweer geeft door dat een buurman melding heeft gedaan van een schuurbrand en verteld dat er meubels in opgeslagen zijn. Op dat moment weet men nog niet of er mensen bij betrokken zijn. Het zou gaan om een grote schuur van 30 bij 10 meter.

Deze informatie en de zichtbare rookpluim zijn voor mij voldoende reden om op te schalen naar middelbrand en een watertankwagen te bestellen voor de eerste slag. Ook bestel ik met spoed politie gezien de dan al grote toeloop van toeschouwers: Op het moment dat wij met de eerste brandweerwagen de Keerdijk op rijden loopt het namelijk al behoorlijk vast en wetende dat er nog zeker 3 vrachtauto’s door moeten en de waterwinning nog opgebouwd moet worden, vraag ik de politie om het publiek op afstand te houden.

Ter plaatse is mijn eerste indruk dat de brandende schuur niet meer te redden is, en dat de naastliggende schuur acuut gevaar loopt. Eén van de aanwezig mensen verteld mij dat er nog gasflessen binnen staan en de eerste ontploft op dat moment al. Ondanks dat ik in eerste instantie niet begrijp waar al die mensen op het terrein vandaan komen, besluit ik om gebruik te maken van een groep sporters die van de Voshaar komen en van een oud brandweer collega om de bedreigde schuur te ontruimen en meer schade te voorkomen. Het werkt perfect en in de chaos ontstaat systeem, zo is het bedoeld. Binnen een mum van tijd zijn alle caravans naar buiten en is meer schade voorkomen. Dit geeft een hoop rust waardoor ik mij primair met de 2e tankautospuit kan richtten op de brandbestrijding.  De hulp van deze omstanders en de oud brandweer collega, welke later nog het drinkwater voor de brandweerlieden heeft verzorgd, was een gouden greep. Zij begrijpen waar het om gaat in deze: Noaberschap!

De opkomende brandweervoertuigen hebben dan inderdaad last van de grote toeloop van andere toeschouwers. Veel mensen, aangetrokken door de grote rookkolom, blokkeren de toegangswegen met hun auto’s en bemoeilijken een snelle doortocht van brandweervoertuigen. Zoals te zien is in het begin van onderstaand filmpje:

Het eerste nader bericht van mij luidt dat ik de schuur opgeef en dat we ons richtten op het voorkomen van overslag naar de naastgelegen schuur. De Officier van Dienst meldt zich ter plaatse en neemt het bevel op zich en ondersteunt ons door taken van mij over te nemen. Ook wordt een ambulance uit voorzorg besteld in verband met het gevaar op hittestuwing van de brandweerlieden.

Uit dit verslag blijkt al wel dat wij bij incidenten binnen korte tijd geconfronteerd worden met veel gebeurtenissen en dilemma’s en snel beslissingen moeten nemen. Zo speelden bij deze brand de volgende dilemma’s: ◾Ontploffende gasflessen en het daarbij horende gevaar ◾Brandweerlieden die door de hoge buitentemperatuur, beschermende kleding en stralingshitte oververhit kunnen raken ◾Geen brandkranen in de buurt en dus te weinig water om de brand direct te kunnen blussen ◾Veel toeschouwers die gefocust zijn op de brand en niet in de gaten hebben welke risico’s ze lopen ◾Auto’s van toeschouwers die de toegangswegen blokkeren voor aanrijdende hulpdiensten ◾Asbestbesmetting ◾Mogelijk vermist persoon (welke later weer terug weer gelokaliseerd werd)

tn_dsc07509

Ondanks het verlies van de schuur, de oldtimers en verbrande spullen is er op de asbestbesmetting na geen persoonlijk letsel. Ik hoop met dit verhaal mensen duidelijk te maken dat brand geen kinderspel is en dat mensen bij zichzelf te rade moeten gaan waar ze mee bezig zijn op het moment dat ze besluiten om te gaan kijken bij een brand, ongeval of andere inzetten.

We begrijpen best dat mensen gaan kijken, maar blijf wel altijd nadenken en volg instructies van hulpverleners op om een vlot optreden voor hulpdiensten mogelijk te maken. Dat zou u tenslotte toch ook fijn vinden als u hulp nodig heeft?

Eerdere bericht: Brandweer druk met flinke schuurbrand

Deel dit artikel:

14 gedachten over “Bevelvoerder zeer openhartig over brand!”

  1. Brandweerman uit Ruurlo

    Dag Martijn, ik krijg gewoon kippenvel na het lezen van dit verhaal. Top dat je dit hebt gedaan. Hopen dat burgers het ook snappen.

  2. De gemeente zou dit eigenlijk naar buiten moeten brengen.

    Volgende week in Berkel Bericht!?

  3. Hoi Martijn, Een mooi en duidelijk verhaal, goed dat je dit een keer aanhaald. Het is immers ook de veiligheid van de burger zelf.
    Groeten

  4. ik denk dat het probleem is ,dat iedereen een brandweerpieper kan aan schaffen en ook de meldingen van de brandweer via de mobile telefoon kan ontvangen via bepaalde apps, en zodra er een melding komt wil iedereen er als eerste zijn natuurlijk zo dat ze niks mis gaat met als gevolg
    dat de mensen er vaak eerder zijn dan de hulpdiensten en politie en brandweer niet eens de tijd hebben om het af te zetten zodat ze hun werk goed kunnen doen, vroeger kon je de politie ook af luisteren met scanners dat is verleden tijd
    zo moet het ook zijn met de meldingen van de brandweer
    zodat dat alleen de hulpdiensten de melding krijgen en niet
    iedereen of is dat echt onmogelijk ,en voor iedereen die op een melding af gaan denk na zet de auto ergens neer waar niemand er last van heeft en loop de hulp diensten niet in de weg, dan moet het goed gaan .

  5. vitens medewerker

    mooi geschreven martijn. brandkraan zitaan de winterswijkseweg,. even iets beter kijken

  6. Piet, als bij ou de boel maar eens in de hens zou staan!
    Laat deze mensen (vrijwillig) hun werk eens op een normale manier uitvoeren.

  7. @frank

    ben het met je eens dat toeschouwers in dit geval en andere gevallen zeer hinderlijk zijn.maar eingelijk moet zo’n verhaal helemaal niet nodig zijn..het zijn toch geen kleine kinderen meer.alhoewel aan het gedrag te zien dat wel natuurlijk

  8. Brandkraan zit inderdaad aan de winterswijkseweg,maar daar stond een auto boven,van een nieuwsgierige “henne”.

  9. Heb een vermoeden dat onze Burgemeester liever niet reageert op “als ” vragen. Weet bijna zeker dat de Burgemeester wel regelmatig deze site bezoekt. Ik wil toch zo vrij zijn deze brand op te schalen want er zitten wel mensen in deze brandende loods en het aantal hinderlijke omstanders is er dan zeker niet minder om. Onze minister van Veiligheid roept al jaren dat de politie hinderlijke omstanders bij het werk van de hulpdiensten moet en zal verwijderen. Maar de heer Boeijink doet zijn oproep ook niet zomaar. Gaat u Burgemeester Bloemen de inzet van de Politie bij deze brand onderzoeken en zo ja hierover ook de burgers informeren ?.

  10. Bij deze is mij wel bekend uit zeer betrouwbare bron dat de burgemeester Bloemen van Berkelland telefonisch met de eigenaar gesproken heeft en de eigenaar een hart onder de riem gestoken heeft.

  11. @ ruud: En hoe denk je dit te bewerkstelligen (omstanders verwijderen)?

    Met 2 a 4 agenten?

    Allemaal aanhouden wegens niet voldoen vordering?
    Dan nog staat de weg vol totdat alles is afgerond.

    Auto’s wegslepen? Duurt een half uurtje voordat de sleper er is. Kan er twee tegelijk slepen. Met een beetje geluk heb je twee slepers tegelijk.

    Vindt het een beetje een onzin reactie van je…

  12. Mooi verhaal,

    Nu maar hopen dat het een keer binnendringt bij de “ramptoeristen” Zeggen helpt vaak niks, je krijgt vaker een grote mond dan medewerking.

Reacties zijn gesloten.

Meer nieuws

Scroll naar boven